Ondanks dalende volumes in zowel bereide maaltijden als vleeswaren, boekte What’s Cooking? een gezonde omzetstijging in de eerste helft van het jaar, dankzij kostenstijgingen die werden doorgerekend aan de klanten.

De Belgische voedingsmiddelengroep What's Cooking? boekte een omzet van €413 miljoen in de eerste helft van het jaar, een stijging van bijna 11% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De EBITDA steeg ook, met 19% tot €20 miljoen. In detail steeg de omzet in het segment 'bereide gerechten' met €21 miljoen (+13,3%), ondanks een daling van de volumes, voornamelijk als gevolg van de inflatie van de grondstofkosten. De omzet in het vleeswarensegment steeg met €18,9 miljoen (+8,9%) ten opzichte van 2022, ook als gevolg van de kosteninflatie. "Ondanks berichten in de media over vermeende verlagingen, werd de eerste helft van het jaar nog steeds gekenmerkt door een hoge inflatie van de grondstof-, ingrediënten- en energiekosten, evenals van de loonkosten, ondanks alle inspanningen om de acquisitiestrategie te optimaliseren", aldus het bedrijf in zijn persbericht. "Deze kostenstijgingen werden op een verantwoorde en transparante manier doorberekend aan klanten. Deze late doorberekening van de stijgingen die we ook in 2022 hebben ervaren, heeft dit keer geholpen om het EBITDA-resultaat om te buigen." What's Cooking? wijst met name op loonkosten die met 10% zijn gestegen en een stijging van de prijs van varkensvlees van meer dan 20% sinds eind 2022 en zelfs 74% sinds begin 2022. Eerder in de week kondigde CEO Piet Sanders ook aan dat zijn bedrijf te kampen had met een tekort aan tomaten, wat gevolgen had voor de bereiding van zijn lasagne.

Een welkome naamsverandering

Ondanks een macro-economische omgeving die als "moeilijk" wordt omschreven, verwacht What's Cooking? voor 2023 een onderliggende EBITDA tussen die van 2021 en 2022, vooral dankzij de verwachte volumestijging na de hervatting van bepaalde contracten in de bereide gerechtensector. Tot slot zei Piet Sanders ook dat hij "verheugd" was over de reactie van de markt op de naamsverandering (voorheen Ter Beke) en de aanpassing van de strategie van het voedingsbedrijf. "Naast de positieve reacties van onze klanten, met wie we steeds meer als partners samenwerken, zijn de zeer positieve reacties van onze medewerkers een grote bevestiging (...) We werken dag na dag en zij aan zij aan onze missie: 'Duurzame voedselconsumptie tot tweede natuur maken'." Opgemerkt moet worden dat de rebranding van de Groep, gekoppeld aan de afgebroken overname van onder andere Imperial-Stegeman, niet-onderliggende kosten in EBITDA genereerde van €1,1 miljoen.