De Belgische charcuterieproducent Ter Beke en zijn Britse sectorgenoot Hilton Food Group voeren momenteel overnamegesprekken met Campofrio. Dat meldt De Tijd. De Spaanse worstenproducent liet deze zomer weten dat het zijn merken Aoste, Marcassou en Stegeman wil verkopen. 

Komt Imperial Meat Products, bekend van onder meer de merken Aoste en Marcassou, in handen van Ter Beke en zijn Britse sectorgenoot Hilton Food Group? Dat is de hamvraag. Volgens De Tijd voeren de twee partijen volop overnamegesprekken met Campofrio, het bedrijf waartoe Imperial Meat Products behoort. Deze zomer liet de Spaanse worstenreus al horen dat het zijn vleesafdeling in de Benelux, waaronder de merken Aoste, Marcassou en het Nederlandse charcuteriemerk Stegeman, van de hand wou doen zodat het meer kan investeren in andere activiteiten. Iets wat nu concreter wordt, aangezien de Belgische charcuterieproducent Ter Beke deze ochtend in een persbericht liet weten dat “het gesprekken voert met de aandeelhouders van Imperial-Stegeman over de mogelijke aankoop van 100% van het aandelenkapitaal van Imperial Meat Products VOF en Stegeman B.V.” Ter Beke benadrukt wel dat het in dit stadium nog te onzeker is of de transactie al dan niet zal doorgaan. 

Imperial Meat Products is in totaal goed voor een omzet van zo’n 230 miljoen euro. Volgens De Tijd zouden de activiteiten van het bedrijf verdeeld worden over de verschillende kandidaat-kopers. Zo wordt er momenteel een optie bekeken waarbij Ter Beke de hoofdzetel, de paté- en hamfabriek Dacor, de salami-afdeling en het Ardense Champlon Salaisons, waartoe ook Marcassou behoort, in handen zou krijgen. Hilton Food Group zou in zo’n geval recht hebben op Cornby (kip) en Amando (versnijden en verpakken). Al zal het lastig worden om het merk Aoste op te splitsen aangezien dat wordt geproduceerd in verschillende sites. Wat er met het Nederlandse merkt Stegeman zou gebeuren is nog niet duidelijk. 

Dankzij de mogelijke overname zou Ter Beke, dat vooral bekend staat als charcuterieproducent onder private label en zijn merk Come a Casa, zijn eigen vleesdivisie kunnen versterken. Vorig jaar behaalde het bedrijf nog een omzet van 717 miljoen euro. Hilton Food Group, dat in België vooral instaat voor de levering van verpakte vleeswaren aan Delhaize en in Nederland voor de levering aan Albert Heijn, en dat sinds kort ook vegetarische bereidingen op zich neemt, is goed voor ruim 3,3 miljard euro omzet.