Bijna zestig jaar geleden werd hij geboren in een achterkeuken van een dorpswinkel in de Kempen. Vandaag is Jan Pelgrims na een levenslange carrière in retail algemeen directeur van de coöperatieve Alvo. “Ik snap niet waarom onze overheid de deur openzet voor buitenlandse supermarktketens, terwijl eigen ondernemers vaak geblokkeerd worden.”

Het hoofdkwartier van Alvo huist in Temse, van waaruit Jan Pelgrims samen met zijn team 72 supermarkten van Alvo aanstuurt en begeleidt. Door de grote concurrentie op de Belgische markt heeft hij zijn handen meer dan vol, zoals iedereen in de sector, maar er zijn dan ook heel wat mogelijkheden voor zelfstandige retailers, zegt hij. “De leden van Alvo zijn zelfstandigen die hun eigen koers varen, maar we geven wel een richting aan van waar we naartoe willen. We hebben een visie van waar winkels moeten aan voldoen om vandaag winstgevend en succesvol te zijn. We leggen daarbij de nadruk op vers en beleving. Een mooi voorbeeld daarvan vind je in Beernem, waar DB Center een prachtige winkel heeft gemaakt die draait rond vers. Een prachtvoorbeeld van waar we naartoe willen. Wie op de juiste manier investeert, groeit vandaag nog altijd stevig. Dat is een must. Vroeger kon je 10 à 12 jaar verder doen zonder noemenswaardige investeringen, om vandaag aantrekkelijk te blijven voor de klant, is die periode gehalveerd: om de 6 à 7 jaar moet je winkel een grondige facelift krijgen.”

Ook andere supermarkten leggen vandaag de nadruk op vers. Waar zit bij jullie het verschil?

We leggen de nadruk op topkwaliteit, maar ook op convenience en on the go. We specialiseren ons bijvoorbeeld zoveel mogelijk in eigen traiteurproducten, die ter plaatse gemaakt worden. Waar het bij ons om draait, is beleving, en een persoonlijke aanpak van de ondernemer. Dit verklaart ook de trend om bijvoorbeeld beenhouwerijen opnieuw op te splitsen in een gedeelte zelfbediening, maar ook een koeltoog waar de consument nog naar eigen wens bediend wordt. Wij willen ons focussen op onze assortimenten aan competitief zeer sterke prijzen, zonder de ambitie te hebben om de goedkoopste in de markt te zijn.

Hoe kijkt u naar de supermarktoorlog die in ons land woedt?

Ik snap niet waarom ons land de deur openzet voor alles wat beweegt in het retaillandschap. Ik vind dat verkeerd. Ik zou eerder bestaande enseignes de kans geven te groeien en hun ding te doen, en te zorgen voor expansie. Ik heb de indruk dat een burgemeester pas geslaagd is binnen zijn legislatuur als hij gezorgd heeft voor een nieuwe Albert Heijn of Jumbo.