Ikea is van plan om een stadswinkel te openen in Brussel. Daarnaast experimenteert de woonketen ook volop met ‘touch points’, kleinere winkels waar klanten terecht kunnen voor hulp. Dat vertelt CEO Jesper Brodin tijdens een interview met Trends-Tendances.

Dat Ikea in de toekomst wil focussen op e-commerce en stadswinkels is niet nieuw. Maar ondertussen raakt er steeds meer bekend over de locaties waar de meubelgigant dat wil doen. Tijdens een interview met Trends-Tendances laat CEO Jesper Brodin namelijk weten dat Brussel zich binnenkort ook aan een stadswinkel kan verwachten. Wanneer dat precies zal zijn, wil de topman niet zeggen. Hij wil enkel kwijt dat het bedrijf momenteel een pilot voert in 5 steden en dat als die test succesvol is, het concept ook zal uitgerold worden naar onze hoofdstad. “Ik kan het niet beloven, maar er is wel een grote kans dat we het concept zullen testen in België”, aldus de topman aan Trends-Tendances.

Daarnaast experimenteert de meubelgigant ook met zogenaamde ‘touch points’, nog kleinere winkels waar klanten terecht kunnen voor hulp, maar zelf geen producten mee naar huis kunnen nemen. Het gaat dan ook niet om een e-commerce afhaalpunt. Waarom niet, horen we u al denken? De reden is simpel: “We hebben dat in het verleden geprobeerd, maar we stelden al snel vast dat maar weinig mensen hun spullen in de winkel laten leveren: ze laten hun bestelling gewoon liever aan huis leveren”, verduidelijkt Jesper Brodin.

Nieuwe uitdagingen

Toch zorgen nieuwe winkelsconcepten als de kleinere stadswinkels ook voor nieuwe uitdagingen. “Aangezien we in deze winkels niet ons volledige gamma aanbieden, moeten we ons toch enkele belangrijke vragen stellen. Ten eerste: welke producten willen mensen direct mee naar huis nemen en welke willen ze aan huis laten leveren? Ten tweede: hoe gaan we de stadswinkels bevoorraden, rekening houdend met het drukke verkeer? En dan is er natuurlijk nog de locatie die erg belangrijk is. Moeten we gaan voor de duurste wijken of kiezen we toch voor de periferie waar we klanten aantrekken die iets minder middelen hebben en die meer onze doelgroep zijn? Dat zijn we nog volop aan het testen”, vertelt de topman.

Winkels aan periferie niet ten dode opgeschreven

Toch wil het niet zeggen omdat Ikea zich nu op e-commerce en stadswinkels richt dat het oude Ikea-concept waarbij winkels aan de periferie gelegen zijn, ten dode is opgeschreven. Integendeel, laat de CEO weten. “We zijn volop bezig om nog grote winkels te ontwikkelen. We weten dat we beter moeten zijn om klanten naar onze winkel te lokken", zegt hij. “Daarom zetten onze winkels ook niet enkel in op de verkoop van producten: ze bieden tegelijk inspiratie, eten, interieuradvies enzovoort.” En net die extra service trekt het cliënteel uiteindelijk over de streep, vervolgt hij. Iets wat ook de online spelers lijken door te hebben. Jesper Brodin verwijst namelijk naar de pure players die tegenwoordig steeds vaker ook fysieke winkels openen om klanten meer winkelbeleving te bieden. “Ik denk dan ook dat de handel van morgen een combinatie is tussen fysieke en digitale winkels”, besluit hij.