Elke dag worden er in ons land zo’n 400.000 pakjes aan huis geleverd, wat een grote impact heeft op onze mobiliteit, luchtkwaliteit en omgeving. Maar er zijn ingrepen die e-commerce duurzamer kunnen maken.

‘Winkelhieren’ is het woord van het jaar 2019, maar het had net zo goed ‘bezorgschaamte’ kunnen zijn. Bezorgschaamte is het gevoel dat een consument overvalt door de grote ecologische voetafdruk van de pakjes die hij online bestelt. Het woord stond op de shortlist om het woord van het jaar te worden. Geen toeval, zo blijkt uit een onderzoek van Gondola en bpost: consumenten schatten de impact van e-commerce op het milieu (licht) negatief in. Al is er wel een duidelijk verschil tussen Vlaanderen en Wallonië: in Vlaanderen wordt de impact negatiever ingeschat.

Of die bezorgschaamte een grote impact heeft op het aantal online aankopen, is niet duidelijk, maar consumenten vinden het wel belangrijk dat e-commerce op een duurzame manier gebeurt – of toch op een zo duurzaam mogelijke manier. Iets meer dan 67% van de ondervraagde consumenten vindt het heel belangrijk of belangrijk dat e-commerce duurzaam afgehandeld wordt. Bedrijven die op dat vlak inspanningen leveren, kunnen dus hun voordeel doen. Al is er ook hier opnieuw een duidelijk verschil te zien tussen Vlaanderen en Wallonië: ten zuiden van de taalgrens vinden meer consumenten (76,6%) het belangrijk in vergelijking met Vlaanderen (63,18%).