September 2022 is waarschijnlijk de drukste tijd van het jaar ooit voor marketing- en salesmanagers van FMCG-merken. De energierekeningen slokken het huishoudbudget op, en de mensen komen met lage verwachtingen naar de supermarkten om hun inkopen te doen. Hoe kunnen we ondanks alles de gangbare volumes bestendigen? Meer dan ooit moeten de merken gebruikmaken van de tactische middelen die zij tot hun beschikking hebben.

Het is een veelbesproken onderwerp bij zowel de merken als de retailers. De energiefacturen hebben recordhoogten bereikt en bedreigen zowel het huishoudbudget als de levensvatbaarheid van onze bedrijfsmodellen. De inflatie heeft een invloed op de boodschappenmandjes, zodat de consumenten zeer voorzichtig worden.

Moeten we ons erbij neerleggen dat we onze verkoop zien kelderen, en dit zonder daaraan iets te kunnen doen? Gerrit Van Reeth, CEO van Shelf Service, spoort ons aan om zowel pragmatisch als proactief te zijn. “De markt heeft een paar crisissen doorgemaakt sinds de oprichting van Shelf Service in 1991, het jaar van de eerste Golfoorlog. Vervolgens waren er de aanslagen van 11 september 2001, de subprimecrisis… Stuk voor stuk economisch en commercieel moeilijke periodes. Maar telkens heb ik de volgende conclusie kunnen trekken: ondernemingen die zich daarbij niet neerleggen, die offensief zijn, komen er beter uit dan de andere. De markt staat onder druk en uw volumes ook? Dat is precies wat ook uw consumenten ervaren. En daarom is dit bij uitstek het gepaste moment om hen een promotie aan te bieden die ze zullen waarderen.”

De jacht op besparingen is begonnen…

Shelf Service
©

Shelf Service

De Belgen zijn traditioneel grote liefhebbers van promoties: ze zijn zelfs de wereldkampioenen in deze discipline wanneer het gaat om het profiteren van kortingsbonnen. Dat is reeds het geval in normale tijden, de vraag is dus wat zal er gebeuren wanneer de huishoudbudgetten nog strakker in de hand moeten worden gehouden? Elke promotie, elke korting zal worden opgezocht, in overweging genomen en gewaardeerd. Wist u trouwens dat de gecumuleerde waarde van de Cash Point-coupons die elk jaar door Shelf Service in de winkels worden verdeeld, voor een gemiddeld Belgisch gezin met twee kinderen overeenkomt met een besparing van 2.000 euro? De Cash Point-coupon is een zeer zichtbaar gegeven in de winkels, en zal in de komende maanden door de consumenten nog meer op prijs worden gesteld en opgepikt… Als merk is het ook een positief gebaar, in een tijd waarin de marktomstandigheden de private labels lijken te bevoordelen. Geef uw consumenten dus een goede reden om niet naar elders over te stappen!

Een doeltreffende tactische reactie

Inzetten op volumes, ja, maar niet tegen elke prijs! Het ontwikkelen van absurde promoties die omzet vernietigen, zal uw merken niet helpen. Met de door Shelf Service beheerde promotiemiddelen kunt u een perfect gericht antwoord geven op elk commercieel probleem. Gaat het erom volume te genereren, om nieuwe klanten te werven, om loyaliteit op te bouwen, om shoppers te laten kennismaken met uw merk? Voor elk van deze doelstellingen zijn er geschikte technieken, en uw verkoopadviseur van Shelf Service zal u de meest geschikte kunnen aanbevelen op basis van de enorme geschiedenis van promotiecampagnes die wij al hebben gevoerd. Welk niveau van korting? Welke reden? Welk medium?

Houd uw budget onder controle

Een on field-promotie ontwikkelen met Shelf Service betekent weten wat u kunt verwachten. Bij een Cash Point-actie bepaalt u de nominale waarde van elke korting, hoeveel couponboekjes er in de rekken komen te liggen en gedurende hoeveel weken... Het goede nieuws is dat het niet eens nodig is om de waarde van de korting te overdrijven: bij navraag aan de kassa geeft de consument meestal toe dat hij het precieze bedrag van het voordeel waarvan hij zojuist heeft geprofiteerd, niet kent. Maar ze waarderen wel het principe, het gebaar! Dit is bijzonder interessant om te weten als het erom gaat uw verkoop te ondersteunen zonder uw marges op te offeren!

Aan u om te handelen, aan ons om te helpen!

Shelf Service
©

Shelf Service

Cash Point-coupons, point of sale-zichtbaarheidsmateriaal, displays… Shelf Service heeft een heel arsenaal aan middelen ter beschikking om uw impact te versterken daar waar alle aankoopbeslissingen worden genomen: in de winkelrekken! Shelf Service is de unieke partner met wie u uw acties kunt afstemmen: welke doelstelling? Welk medium? Welke techniek? Welke campagneduur: 14 dagen of 4 maanden? U bepaalt zelf elk van deze parameters, gebaseerd op onze ervaring. Vervolgens zorgt onze strike force voor de rest, met name al het andere dat voor uw actie nodig is: productie, installatie, wekelijkse bevoorrading op het terrein… Shelf Service is de enige partner die u nodig heeft om toegang te krijgen tot de vele duizenden schappen van de markt, en zo uw campagne vlekkeloos uit te voeren. Eenvoudiger kan niet.

Zorg dat u snel exclusiviteit krijgt!

Onze promotiemiddelen trekken niet alleen in de rekken de aandacht van de consument. Sommige, zoals de Cash Point, doen dat in exclusiviteit binnen een categorie. U leest het goed: dit onvergelijkbare voordeel om een interessant voorstel te doen aan talloze shoppers in duizenden Belgische verkooppunten, precies op het moment dat ze hun aankoopbeslissing nemen, zal exclusief zijn. Geen enkel concurrerend merk zal er tijdens uw campagne voordeel uit kunnen halen. Daarom is het een goed idee om de planning van uw acties vandaag nog vast te leggen met uw Shelf Service-accountmanager!

Beslis zelf om uw klanten te overtuigen van hun mogelijke koopkracht

2022 verloopt natuurlijk in een economisch klimaat dat de sector zorgen baart. Het is echter niet het moment om de handdoek te gooien! Er bestaan immers beproefde hulpmiddelen om uw verkoop te ondersteunen en uw zichtbaarheid in het verkooppunt te doen toenemen. Dit is het ideale moment om ze te gebruiken. Zet zelf de eerste stap naar uw bezorgde consumenten! Doe het bovendien vandaag nog door contact op te nemen met uw Shelf Service-verkoopadviseur. 

Info & contact:

hello@shelfservice.be
+32 2 897 49 33

www.shelfservice.be