GfK heeft een partnership afgesloten met Daltix, waarbij de transactionele shoppergegevens van GfK verrijkt worden met de gedetailleerde promotiedata van Daltix. Daardoor krijgen klanten onder meer inzichten in het aankoopgedrag van producten in promotie. 

GfK België en Daltix hebben het afgelopen jaar intensief samengewerkt om hun databases aan elkaar te koppelen, waardoor GfK zijn shoppergegevens over FMCG-aankopen kan verrijken met extra informatie over promoties. “Tot dusver kon GfK haar consumenten-panel inzichten geven rond algemeen aankoopgedrag en dit clusteren per shopperprofiel”, legt Alexander De Lancker, partner van Daltix, uit. “Zo kon men naar de klanten analyses doorgeven van de gemiddelde spent per trip, hoe vaak men van supermarkt verandert, de producten waaraan jonge profielen het meeste uitgeven in een supermarkt vergeleken met post-family huishoudens. Wat men nog niet kon, was voor al dat shoppinggedrag van haar leden structureel aangeven welke aankopen er in promotie zijn gedaan, hoe die promotie naar de klant werd geadverteerd en wat de voorwaarden van de promotie waren." Davy Van Raemdonck, director consumer panel Belgium & The Netherlands bij GfK, verduidelijkt: "In het verleden wisten we wel al promodata te koppelen zij het issue driven, maar niet structureel. Dat laatste kan vanaf heden dus wel."

Dankzij deze samenwerking kunnen GfK en zijn klanten vanaf nu dus ook de impact van promoties op het koopgedrag en de evolutie daarvan bestuderen. Promotionele informatie kan vanaf januari 2022 structureel worden geïntegreerd in de rapportages van GfK. Vanaf januari 2022 zal deze informatie voor alle klanten beschikbaar zijn in de GfK-databank. "Met uitzondering van transacties op versvoeding en coupons, worden alle promoties meegenomen. Zowel simpele doorstreepte prijzen als complexere pick-and-mix of multi-buy promoties”, vervolgt Alexander De Lancker. Dat versproducten niet mee in de scope zitten heeft volgens Davy Van Raemdonck te maken met het feit "dat we voor niet-gebarcodeerde producten onvoldoende gedetailleerde informatie beschikbaar hebben om beide databases 100% te matchen."

De samenwerking is voor GfK een belangrijke stap, omdat dit "de missing link" vormde in hun aanbod naar hun klanten toe. “Voor de klant is dit dan weer belangrijk omdat men eindelijk per consumenten-segment kan zien wat de eigenlijke impact is van een promotie. Bovendien kan diezelfde klant nu leren of een promotie haar eigen omzet kannibaliseert, bijdraagt aan categoriegroei of omzet afsnoept van concurrentiële SKUs”, besluit Alexander De Lancker.