Na een moeilijke periode ziet Geoffroy Gersdorff, CEO Carrefour België, na een sterke zomer de eerste tekenen van beterschap. “Maar we zijn er nog lang niet.”

Carrefour heeft het niet makkelijk in België, maar er zijn redenen om hoopvol te zijn, zegt CEO Geoffroy Gersdorff in een interview met L’Echo. “We zien de eerste tekenen van beterschap, maar we zijn er nog niet. We hebben op korte en lange termijn doelstellingen vastgelegd voor het verhogen van de omzet en het verlagen van de kosten”, zegt hij. Carrefour Express wint nog altijd marktaandeel en zet zijn expansie verder met 20 winkels per jaar, geeft de topman aan. De hypermarkten worden nog altijd druk bezocht, maar klanten stappen wel naar buiten met een kleinere winkelmand, geeft hij aan. Gersdorff schrijft de slechte resultaten grotendeels toe aan de bevoorradingsproblemen die er waren door de sluiting van het distributiecentrum van Kuehne + Nagel in Nijvel, een situatie die zich nog even zal laten voelen. “Vandaag is de situatie genormaliseerd, zij het niet zonder moeilijkheden. De effectieve sluiting van de vestiging in Nijvel is gepland voor het einde van het jaar en het overbrengen van de winkels naar de andere magazijnen is aan de gang, zonder grote verstoringen.” Carrefour lanceert een groot energiebesparingsplan en vraagt van de overheid dat er ondersteuningsmaatregelen komen voor de zelfstandigen en de voedingssector, net als tijdens de pandemie. “De in Nederland, Duitsland of Frankrijk genomen maatregelen zijn aanzienlijk hoger dan die in België.” De topman stelt zich ook vragen over voedingsfabrikanten en de prijzen die ze hanteren. “De marges van de grote leveranciers zijn gemiddeld vijf keer hoger dan die van de retail. Ik hoop echt dat we in de komende maanden kunnen terugkeren naar een logica van winstgevende groei voor beide partijen.”