Lidl en Carrefour gebruiken niet langer Eco-Score om de duurzaamheid van producten weer te geven. Dat melden de twee supermarkten aan Gondola. Colruyt is de enige retailer in ons land die de Eco-Score nog hanteert.

Kort nadat Colruyt twee jaar geleden aankondigde dat het de Eco-Score zou invoeren om de duurzaamheid van producten weer te geven, kwamen Lidl en Carrefour met het nieuws dat ook zij het label zouden hanteren. Bij Carrefour zou dat in eerste instantie online gebeuren, bij Lidl werd het geafficheerd op een honderdtal producten in de winkels. Vandaag blijkt dat zowel Carrefour als Lidl het label niet meer gebruiken. “We hebben vastgesteld dat er bij klanten vrij veel verwarring bestond met de Nutri-Score en dat er een grote complexiteit was bij het aanpassen van de verpakkingen”, zegt Julien Wathieu, woordvoerder bij Lidl België. “We communiceren met onze klanten wel in alle transparantie over de sociale, ecologische en gezondheidsimpact van onze producten, onder meer via positiepapers die we daarover publiceren. Maar tot nu toe hebben we nog geen duidelijk label gevonden dat voldoet aan alle nodige criteria.”

Carrefour volgt ontwikkelingen

Ook Carrefour hanteert het label niet meer. “Als bedrijf dat zich inzet voor een duurzame en transparante aanpak, begrijpt Carrefour hoe belangrijk het is om consumenten duidelijke en betrouwbare informatie te geven over de duurzaamheidsindex van haar producten. Carrefour België volgt momenteel nauwlettend de ontwikkelingen op met betrekking tot de Eco-score en andere bio-indicatoren die bij de Europese Commissie op tafel liggen. Carrefour wacht op haar richtlijnen om een systeem te implementeren dat uniform gebruikt zou worden door alle belanghebbenden. Het is volgens Carrefour essentieel om een officiële gestandaardiseerde methode te ontwikkelen, die de consument makkelijk kan begrijpen en mensen die in het veld staan eenvoudig kunnen toepassen.”

Colruyt Group blijft als enige over

Vandaag is Colruyt Group daarmee de enige die de Eco-Score nog hanteert. Operationeel directeur Jo Willemyns gaf onlangs in een gesprek met Gondola wel toe dat de introductie en acceptatie van het label moeilijker verloopt dan verwacht. “Het kost ons meer tijd en moeite dan verwacht om de informatie te krijgen van onze leveranciers en ze te verwerken in marketingcommunicatie op websites en packaging. Je voelt ook dat het internationaal minder makkelijk doorbreekt dat de Nutri-Score. Het bewustzijn over de Eco-Score moet de komende jaren nog verhogen. We moeten er eerst voor zorgen dat het op zoveel mogelijk producten staat, daarna moeten we het ondersteunen met de nodige marketingcommunicatie.” De Eco-Score krijgt al sinds zijn invoering kritiek, omdat het voor verwarring zou zorgen voor de consument en omdat het label geen betrouwbare weergave zou geven van de ecologische impact van een product, omdat niet alle nodige informatie beschikbaar is.