Colruyt, Carrefour en Delhaize lanceerden enkele jaren geleden hun eigen maaltijdboxen als alternatief voor HelloFresh of Marley Spoon. Maar een echt succes is het tot dusver niet. 2021 moet verbetering brengen.

Een maaltijdbox bestellen via de site van Delhaize of Colruyt is voor velen nog geen natuurlijke reflex. De foodretailers bieden nochtans al sinds enkele jaren maaltijdboxen aan: tijd genoeg om een plaats op de markt te veroveren, zou je denken. Carrefour lanceerde in 2016 Simply You Box, Delhaize pakte op zijn beurt uit met Click&Cook en Colruyt volgde in 2017 met Lekker Koken. De drie lanceringen, bedoeld om de komst van pure players te counteren, zijn logisch: retailers hebben al een aanzienlijk cliënteel, opslagplaatsen, distributiekanalen en personeel. Bovendien kunnen ze makkelijk een website opzetten en hebben ze al duizenden producten in voorraad. Bovendien hebben ze ook nog eens de mogelijkheid om maaltijdboxen op te halen in de winkel. Om zich te onderscheiden, stemmen sommigen hun aanbod af op een specifiek publiek. Dat is het geval bij Delhaize, dat geen kant-en-klare maaltijdbox aanbiedt. De supermarktketen heeft een veel soepelere benadering: duizenden recepten (voorgerechten, hoofdgerechten, desserts) worden online geplaatst op de site Click&Cook. Om de gerechten klaar te maken, volstaat het om op de producten te klikken die naast het recept weergegeven worden. Het aanbod is het hele jaar door beschikbaar, voor zover de producten beschikbaar zijn in de winkel. Met het concept Lekker Koken richt Colruyt zich dan weer op een grotere doelgroep, namelijk families met kinderen. De maaltijdboxservice biedt elke week drie verschillende menu’s (gerealiseerd door een ploeg van vier personen) voor drie of vier personen. Ze zijn makkelijk te bereiden (maximum bereidingstijd van 30 minuten), gemaakt met het oog op een evenwichtig voedingspatroon en zijn “ook lekker voor kinderen”. De maaltijdboxen van Lekker Koken worden wel niet aan huis geleverd. Ze kunnen via Collect&Go besteld worden en afgehaald worden in een winkel van Colruyt. De supermarkt heeft een aantal afhaalpunten geselecteerd, met grotere nadruk op Vlaanderen dan op Wallonië.