Het feuilleton van de wijnbeurzen gaat verder! Nadat we al de wijnbeurzen van Intermarché, Carrefour, Delhaize, Colruyt en Makro onder de loep namen, is het dit keer de beurt aan Lidl en Cora. Het is meteen de laatste aflevering in onze reeks over de beurzen.

Lidl

Vanaf 18 september

Het jaarlijks wijnfestival van Lidl is heel minimalistisch. In het communiqué is slechts sprake van 19 wijnen, die als ‘herfstwijnen’ worden aangeduid. Dit jaar brengt de Duitse retailer voor het eerst ook 5 wijnen van buiten Frankrijk. Daarvoor trokken de aankopers naar Spanje, Chili en Italië. Ook Lidl begrijpt dus dat niet alleen Frankrijk zaligmakend is wat wijnen betreft. Persoonlijk vonden we dat een goede zaak. Jammer genoeg is de communicatie van deze belangrijke retailer niet echt goed verzorgd. Er staan taalfouten in, en de plaatsnamen worden door elkaar gehaspeld. Zo werd een Catalaanse Priorat, de Vinya Cartes, gesitueerd in de Rioja-streek. Alsof je een bourgogne als een bordeaux zou kwalificeren… Af en toe wordt ook de domeinnaam vergeten: Barolo Riserva, Entre-Deux-Mers, Bordeaux… Ten slotte wordt het alcoholgehalte van de Vacqueyras (in het communiqué Vacqueras genoemd) aangeduid als 14°, terwijl op het etiket 13° staat… Niet echt ‘Deutsche gründlichkeit’ als je het ons vraagt!

 

    

 

Cora

Van 2 tot 30 oktober

De wijnbeurs van Cora is traditioneel de afsluiter van dit jaarlijkse gebeuren. Dit keer lopen de zaken echter enigszins anders: ook Carrefour Hyper heeft nu voor de oktobermaand gekozen, en Delhaize gaat tijdens dezelfde periode voor een minibeurs met zijn premiumwwijnen. Cora wil echter het verschil maken door zich eerder op te stellen als cavist dan als retailer, en kiest voor diversiteit. Dit jaar promoot de keten van hypermarkten niet minder dan 500 wijnen in zijn rekken en op zijn site. Gigantisch! Er wordt gemikt op nieuwe wijnboeren, een zestigtal nieuwigheden, verschillende bordeauxs van het - uitstekende - millésime 2015 gekocht in primeur, 24 biowijnen, 5 soorten zonder sulfiet en ga zo maar door. Cora blijft de grote specialist van wijnen uit de Rhônevallei, de Languedoc en de Roussillon, maar wijnaankoper Alain Renier komt ook wat andere origines betreft zeer sterk uit de hoek. Aangezien hij ‘slechts’ 7 winkels moet vullen en geen massale hoeveelheden moet inkopen zoals zijn concullega’s, kan hij het zich veroorloven om niet alleen in de bordeaux te gaan ‘shoppen’, maar ook bij specifieke wijnboeren met kleinere producties op bezoek te gaan in de Bourgogne, de Beaujolais en zelfs in de Jura en het zuidwesten van Frankrijk. Onze zuiderburen blijven dan ook nog steeds de hoofdmoot uitmaken in de folder, maar sinds enkele jaren komen daar steeds meer andere Europese wijnen bij, vooral uit Italië, Frankrijk en Portugal.

De aantrekkingskracht van de wijnbeurs van Cora zit ‘m, in tegenstelling tot die van de andere retailers, in de uitgebreide degustaties die worden georganiseerd in de winkels en, vooral, in het Autoworld-museum in het Brusselse Jubelpark. Dit is een waar evenement, waar heel wat potentiële klanten op afkomen. Er wordt niets verkocht, maar wel tussen de 200 à 300 wijnen geproefd in het gezelschap van de wijnboeren zelf. De deelnemers betalen hiervoor 20 euro, maar krijgen in ruil een aankoopbon van 10 euro die geldig is op hun eventuele aankopen in de winkels achteraf. Wie een Cora-kaart bezit krijgt daar nog eens 5 euro bovenop. Via een promocode kan je ook 10 euro korting krijgen voor bestellingen online.

 

    

(door Patrick Fievez)