Het aandeel van e-commerce in de Europese doe-het-zelfsector groeit. Met een marktaandeel van 15,2% zal e-commerce in 2025 goed zijn voor ongeveer een vijfde van de omzet van de sector, meldt Cross-Border Commerce Europe. 

De Europese doe-het-zelf online en offline sector kent een positieve groei, merkt Cross-Border Commerce Europe op. De organisatie brengt de belangrijkste grensoverschrijdende retailers en marktplaatsen in de Europese online huis-, tuin- en doe-het-zelfsector in kaart en presenteert haar eerste jaarlijkse ranglijst van de 50 leiders in de sector. Tegen 2025 zal de online en offline handel in de doe-het-zelfsector naar verwachting met 1,25% groeien, van €368 miljard naar €380 miljard. Op dit moment wordt de waarde van e-commerce geschat op 56 miljard euro, wat neerkomt op 15,2% van de sector.

Tegen 2025 zal de totale sector met 18% zijn gegroeid tot naar schatting 66 miljard euro, aldus Cross-Border Commerce Europe. "Een van de factoren die deze groei in e-commerce stimuleren, is de toename van het marktaandeel van 'pure players' die uitsluitend online verkopen", aldus het rapport. Volgens Cross-Border Commerce Europe heeft deze groei traditionele doe-het-zelf retailers gedwongen om prioriteit te geven aan hun grensoverschrijdende e-commerce strategie. Op dit moment bedraagt de totale grensoverschrijdende omzet €13,25 miljard en deze zal naar verwachting €19,8 miljard bedragen in 2025, wat neerkomt op 30% van de totale omzet. "In 2023 zal een kwart van de online doe-het-zelfverkoop grensoverschrijdend zijn. 

Volgens de ranglijst van Cross-Border Commerce Europe staat Amazon bovenaan. De onbetwiste leider van de online doe-het-zelfmarkt, Amazon Europe, heeft het grootste online marktaandeel met 15,7%, of €8,8 miljard van de €56 miljard hierboven vermeld. De rest van de top 10 is als volgt: Ebay, Bauhaus, Etsy, AliExpress, Obi, Castorama, Leroy Merlin, ManoMano, Hornbach. In de top 50 voor doe-het-zelf voor huis en tuin zijn er 15 marktplaatsen, waarvan er slechts 3 'pure marktplaatsen' zijn met 100% verkopers van derden. Met uitzondering van Leroy Merlin en Maisons du Monde zijn het allemaal 'Pure Players'.