Uit een onderzoek van GfK blijkt dat de Belgische e-commercesector voor het vijfde opeenvolgende jaar groeit. Er werd in de eerste drie kwartalen van dit jaar 8,38 miljard euro uitgegeven, een groei van 6% tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Voor het vijfde jaar op rij hebben Belgische consumenten online meer geld uitgegeven, zo blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een studie die uitgevoerd werd door GfK in opdracht van BeCommerce, met de steun van PostNL en Google. In de eerste drie kwartalen van dit jaar werd er 8,38 miljard euro uitgegeven, een groei van 6%.

"Op drie maanden van het einde van het jaar is de kaap van 11 miljard in zicht, zeker als je weet dat de eindejaarsperiode, samen met online koopdagen als Singles' Day, Black Friday en Cyber Monday, nog niet in de cijfers opgenomen zijn", zet Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce.

In de loop van de zomer zijn er 26,5 miljoen aankopen uitgevoerd via het internet. Dat is een stijging van 10% tegenover dezelfde periode vorig jaar, toen er 23,85 miljoen aankopen gedaan werden. De top drie bestaat uit vliegtickets en logement (87%), tickets voor attractieparken en evenementen (76%) en reizen (68%).

-

"De categorie Health&Beauty kende de grootste groei in 2019 met een derde meer uitgaven in de eerste drie kwartalen. Als het derde kwartaal buiten beschouwing gelaten wordt, zien we dat de categorie speelgoed de grootste groei kent (25% tegenover 2018)", aldus Sofie Geeroms.

 

2 consumenten op 3 klaar om duurzame online aankopen te doen

De Market Monitor toont ook dat 2 respondenten op 3 langer willen wachten op een levering wanneer ze verschillende producten tegelijk bestellen, uit duurzaamheidsoverwegingen. Meer dan de helft is bereid zijn pakje af te halen of langer te wachten op de levering als het duurzamer is. De studie toont ook dat een groeiend aantal consumenten bereid zijn te betalen voor de levering van hun pakje om duurzamer te zijn. Gemiddeld willen ze daarvoor 7,5 euro betalen.

"We stellen ook vast dat duurzame online aankopen de norm worden voor het grootste deel van de consumenten. We zien dat webshops zelf inspanningen leveren om duurzamer te worden, bijvoorbeeld door creatieve oplossingen te vinden voor de last mile, zoals fietsleveranciers en elektrische voertuigen. De consumenten volgen dat voorbeeld, een evolutie die we volgen", aldus Sofie Geeroms.

Mogelijkheden in Wallonië en Brussel

De studie van GfK toont ook dat de Vlaamse consumenten veel meer online aankopen dan Franstaligen. Terwijl de Vlaming gemiddeld 794,50 euro uitgaf in de eerste drie kwartalen van 2019 was dat bij Brusselaars en Walen 660,9à euro. In totaal werd er 60% meer uitgegeven in Vlaanderen (5,2 miljard euro) tegenover Wallonië en Brussel (3,18 miljard euro). "Dat bewijst at er heel wat mogelijkheden zijn in Brussel en Wallonië", zegt Sofie Geeroms. "We stelen vast dat er in Franstalig België plaats is voor sterke e-commercespelers die de markt vooruit kunnen stuwen. Het aanbod creëert tot op zekere hoogte ook de vraag. Het is wachten op de komst van Coolblue en Bol.com om de Franstalige markt in beweging te zetten."

Bpost behandelt recordaantal pakjes

Bpost meldt tegelijk dat het een recordaantal pakjes behandelt: tot 480.000 pakjes per dag, een stijging van 20% tegenover een jaar geleden. De groei is te danken aan koopjesdagen als Black Friday en Cyber Monday, maar ook Sinterklaas. Met het kerstweekend in het vooruitzicht zal het record wellicht opnieuw verbroken worden. In de dagen voor Kerstmis verwacht Bpost gemiddeld 440.000 pakjes per dag te verwerken. Dat is een stijging van 60% tegenover een gewone werkdag en van 20% tegenover vorig jaar.