Richemont, eigenaar van luxemerken zoals Cartier, Piaget, Dunhill, Montblanc en Lancel, doet een openbaar aankoopbod op Yoox Net-a-Porter (YNAP). De Zwitserse groep wil 2,7 miljard euro neertellen om de Italiaanse online modehandelaar over te nemen. Die is gespecialiseerd in de betere modemerken als Balenciaga, Dolce & Gabbana, Valentino en vele andere.

YNAP heeft verschillende webwinkels, waarvan Yoox en Net-a-porter de twee grootste zijn. Ze tellen samen 3,1 miljoen actieve klanten, die vorig jaar 9,5 miljoen items kochten. De Italiaanse groep behoort tot het selecte clubje van vier groepen die de webhandel van modeartikelen domineren (naast Zalando, Vente-Privée en Asos). YNAP haalde vorig jaar een totale omzet van 2,1 miljard euro (+16,8%).

Richemont had Net-a-porter in 2015 verkocht aan Yoox, de Italiaanse groep van Federico Marchetti in ruil voor een participatie van 49% in de gefuseerde groep. Nu wil de Zwitserse groep haar participatie in NYAP opdrijven tot minstens 90% en de 75% stemgerechtigde aandelen overnemen die ze nog niet bezit. Ze biedt 38 euro per aandeel, ongeveer een kwart meer dan de laatste beurskoers. Marchetti, die 4% van de aandelen bezit, heeft al laten weten dat hij wil ingaan op het bod.

Online strategie

Met die aankoop wil Richemont zijn onlinestrategie een ferme boost geven en meer expertise op e-commercegebied binnenhalen. De groep herziet momenteel haar distributiekanalen, waarbij de online verkoop een belangrijkere rol krijgt.

Veel luxemerken hebben maar schoorvoetend hun intrede gedaan op de markt van de e-commerce. Zij waren bang dat dat de waarde van hun merk zou aantasten. Hun klanten verjongen echter zeer snel. De ‘millennials’ vertegenwoordigen nu een derde van hun klanten. Ook zijn er steeds meer nieuwe rijken in Azië en meer bepaald in China, waar het online kopen van producten – ook luxeproducten – de normaalste zaak van de wereld is.

Aan de andere kant was YNAP mogelijk zelf vragende partij om overgenomen te worden. Volgens sommige analisten is het business model van luxewebwinkels niet duurzaam: de luxemerken proberen zoveel mogelijk de relatie met de klant rechtstreeks op te bouwen.