Vier groepen domineren Europese online modehandel

Vier groepen hebben een dominante positie in de webhandel van modeartikelen: Zalando, Vente-Privée, Yoox Net-a-Porter en Asos. Alle vier deze spelers boeken nu een omzet van meer dan 1 miljard euro.

 

Dat schrijft de Duitse blog Exciting Commerce. De Duitser Zalando is de grootste, met een omzet van 3,0 miljard euro in 2015 (tegen 2,2 miljard in 2014). Vente-Privée uit Frankrijk was goed voor 2 miljard euro omzet (1,7 miljard), Yoox Net-a-Porter uit Italië goed voor 1,7 miljard euro (1,3 miljard) en Asos uit Groot-Brittannië goed voor 1,2 miljard pond (1 miljard) of omgerekend 1,55 miljard euro.

 

De vier online modehandelaars samen boekten dus vorig jaar een omzet van in totaal bijna 8 miljard euro. Gemiddeld zagen ze hun omzet in 2015 groeien met 21,5%.

 

Volgens de blog realiseerde Vente Privée zijn groei voornamelijk via overnames, o.a. van het Belgische Vente-Exclusive. De andere drie groeiden organisch… hoewel dat voor Yoox Net-a-Porter zeer relatief is. De Italiaanse modehandelaar Yoox fuseerde in maart 2015 met zijn Britse concurrent Net-a-Porter, waardoor ze samen ineens tweemaal groter werden.

 

Exciting Commerce heeft deze cijfers berekend op basis van de cijfers die Vente-Privée bekendmaakte en van de kwartaalcijfers van de drie andere, die beursgenoteerd zijn.

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen