Kleding, schoenen en sportartikelen zijn het populairst bij de Vlaamse e-shoppers. Liefst 66% van hen heeft het afgelopen jaar zo’n product online aangekocht. Boeken, CD’s en games volgen op de tweede plaats, met 60%. 

Dat blijkt uit de enquête die het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) liet uitvoeren in het kader van zijn project E-green over de milieu-impact van de e-commerce in Vlaanderen. Zoals eerder gemeld is uit de enquête naar voren gekomen dat de Vlaamse e-shopper niet bepaald wakker ligt van duurzaamheid. Maar de enquête, die in samenwerking met Ipsos werd uitgevoerd bij 700 consumenten die in het afgelopen jaar minstens één online aankoop hebben verricht, leert ons veel meer.

Zo is de e-shopper niet per se jong en stedeling. Slechts 40% van de respondenten is tussen 18 en 34 jaar. 20% behoort zelfs tot de 55-plussers. De verdeling tussen mannen en vrouwen is gelijk, alsook die tussen stedelijk of landelijke bewoners. De provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen leveren samen iets meer dan de helft van de antwoorden. Van de mannen zegt 69% dat ze jaarlijks minimum één aankoop te doen; bij de vrouwen is dat 70%, dus quasi evenveel. In de leeftijdscategorie zegt 84% minstens één aankoop per jaar te doen. Bij de 55-plussers doet de helft dat. In de andere leeftijdsgroepen ligt de online penetratie rond de 70%.

Kleding en schoenen meest in trek

Voor het onderzoek werd rekening gehouden met zes productcategorieën. In Vlaanderen zijn kleding, schoenen en sportartikelen het meest in trek bij de online-consumenten: 66% van de respondenten die online aankopen, hebben het afgelopen jaar minstens één product uit die categorie besteld. Dat percentage loopt zelfs op tot 72% als men de vraag stelt of zo’n product ‘ooit’ online is gekocht.

Op de tweede plaats komen de boeken, CD’s, DVD’s en games, met 60% e-shoppers die zo’n product het afgelopen jaar hebben besteld (en zelfs 73% ‘ooit). Multimedia en elektrische apparaten volgen met 52% (62% ‘ooit’), speelgoed met 38% (48%), gezondheid en hygiëne met 37% (46%) en woon- doe-het-zelf en tuinproducten met 32% (44%).

Voordelen en wensen

Gevraagd naar de belangrijkste voordelen van online shopping, noemen de Vlaamse e-shoppers de mogelijkheid om 24 uur op 24 te bestellen; het gemak dat je niet buiten hoeft; en levering aan huis. Uit de bevraging blijkt tevens duidelijk dat de prijs voor de verzending het belangrijkste aspect is bij de keuze van de consument. “De tweede determinerende factor is de plaats van aflevering. In dalende volgorde zijn de andere factoren: het moment van de levering, de retourmogelijkheden de leveringstermijnen en als laatste de transportwijze,” aldus E-green projectleider Peter Lagey. Opvallend is dus dat de leveringstermijn de op één na laagste voorkeursfactor is, terwijl veel webwinkels (vooral in de Benelux) zeer grote inspanningen leveren om steeds sneller (‘next day’ of soms zelfs ‘same day’) te kunnen leveren.

Geen levering op zondag gewenst

Thuislevering, zowel aan de voordeur als via de brievenbus, is duidelijk de meest courante leveringswijze (in alle zes de productcategorieën). Slechts één op drie e-shoppers geeft aan zijn of haar pakje op te halen in een afhaalpunt. Voor dit type levering komen vooral de kleding en schoen in aanmerking.

Eén e-shopper op drie wenst een levering tijdens de werkuren; nog één op drie wenst na 17 uur op de werkdagen beleverd te worden. Slechts één op zes zegt zijn pakje op een zaterdag te willen ontvangen. ’s Morgens vroeg op een werkdag en ’s zondags zijn de minst populaire levermomenten.