De prognoses die begin dit jaar werden gemaakt voor de e-commerce in Duitsland in 2016 zullen zeker overtroffen worden. De groei tijdens de eerste negen maanden was bijzonder sterk, terwijl de kerstperiode nog moet komen. Opvallende stijgers zijn de categorieën ‘meubels en decoratie’ en ‘huishoudelijke artikelen’. Beide behoren nu tot de Top5 van de beste verkochte e-commerce producten.

Begin dit jaar werd er nog uitgegaan van een stijging van de onlinehandel met 12% dit jaar, maar nu al is een groei van 14,7% opgetekend. Op basis van de cijfers van de eerste negen maanden zegt de brancheorganisatie BEVH (Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland) dat de markt zich sneller ontwikkelt dan voorzien. Dat zou later dit jaar bevestigd moeten worden: het vierde kwartaal is immers het sterkste, omdat er dan zeer veel kerstcadeau’s online worden gekocht.

 

Catalogus niet uitgespeeld

Tijdens het derde kwartaal haalde de sector van de verzendhandel en van de e-commerce in Duitsland een omzet van 13,7 miljard euro (inclusief BTW) of 10,7% meer dan tijdens het derde kwartaal van 2015. De e-commerce alleen was goed voor een omzet van 12,5 miljard euro (+ 10,6%), maar voor het eerst sinds lange tijd werd opnieuw een stijging van de ‘klassieke’ verzendhandel (lees: de verkoop per catalogus en per telefoon) opgetekend. “Dit betekent dat de catalogus niet is uitgespeeld, maar dat zijn rol aan het veranderen is,” stelt de BEVH vast.

 

Meubels en huishoudelijke artikelen

Kleding blijft het meest verkocht product. De omzet (verzend- en onlinehandel samen) was 3,1 miljard tijdens het derde kwartaal (+4,2%), waarvan 88% voor rekening van de e-commerce. Kleding vertegenwoordigt 22,4% van de hele omzet van de sector. Op plaats twee staan de elektronica en de telecom, met een gezamenlijke omzet van 2,1 miljard euro (+11,2%). Voor deze categorie is het aandeel van de e-commerce 96%.

De opvallendste stijger is de categorie ‘meubels, verlichting en decoratie’. De omzet steeg met 33,1% tot 960 miljoen, zodat ze nu op de derde plaats pronkt. Het aandeel van e-commerce is 85%. Volgens de BEVH blijft de online-omzet van die sector echter relatief klein en verloopt de verkoop nog steeds hoofdzakelijk via de fysieke winkels: slechts 7% van totale omzet wordt online gegenereerd.

De schoenen komen op de vierde plaats, met een totale omzet van 923 miljoen euro (+5,1%). Ook in deze categorie domineert de e-commerce de ‘klassieke’ verzendhandel, met een aandeel van 95%. Op plaats vijf is er een tweede nieuwkomer in de Top 5: de huishoudelijke artikelen. De omzet ervan was 905 miljoen euro (+27,1%), waarvan 86 voor rekening van de e-commerce. De twee categorieën die uit de Top 5 verdwijnen zijn de boeken en de computers en computerspelletjes.

 

Pure players stijgen sterkst

De online marktplaatsen blijven het grootste verkoopkanaal in Duitsland: zij haalden een gezamenlijke omzet van 6,4 miljard euro. Proportioneel verliezen ze echter aan belang. Met een stijging van 6,7% blijven ze achter op de totale kwartaalgroei. De Multichannel-bedrijven, daarentegen, groeien met de markt mee: ze bereikten een omzet van 4,7 miljard euro, wat een stijging met 11,3% is. Het zijn vooral de ‘pure players’ die er fors op vooruitgaan, met een groei van 24,2% tot 2 miljard euro omzet.