Bpost heeft een sterk kwartaal achter de rug. Het postbedrijf wist vooral te groeien door de explosieve toename van e-commerce pakjes.

De inkomsten van bpost stegen in het derde kwartaal met meer dan 20% tot 647,6 miljoen euro. De sterke omzetgroei is deels te danken aan de overnames die bpost vorig jaar deed, maar ook het groeiende pakjesverkeer stuwt de cijfers van bpost.

Terwijl de structurele daling van de brievenpost zich verder zet (-5,3%), noteert de pakjesafdeling ‘Domestic Parcels’ een sterke volumegroei van +32,8% (+12,7% voor 3Q16). Er worden meer pakjes verstuurd en dat heeft alles te maken met de sterke groei van e-commerce in ons land. “In het derde kwartaal lieten we een heel sterke groei optekenen bij Domestic Parcels als gevolg van een boomende e-commerce”, zegt CEO Koen Van Gerven. 

Opvallend is dat consumenten en bedrijven steeds vaker kiezen voor goedkopere producten (met latere levering), waardoor de prijs/mix met 7,1% daalde. Verder groeien de pakjes ook internationaal: ‘International Parcels’ steeg met 9,1 miljoen euro, voornamelijk door toenemende volumes vanuit Azië. 

Bpost wil in de toekomst nog veel meer gaan inzetten op de groeiende e-commercemarkt. Het postbedrijf is op verschillende vlakken aan het inspelen op de online handel en de bijhorende pakjesmarkt. Denk maar aan de recente overnames van het ecologische pakjesbedrijf Bubble Post, het Amerikaanse e-commerce fulfillmentbedrijf Radial, het rebranden en openstellen van de Cubee-pakjestautomaten en de opening van het gloednieuw sorteercentrum New Brussels X in Brussel. Daarnaast levert het postbedrijf sinds kort ook pakjes af bij de buren of op een veilige plek wanneer de ontvanger niet thuis is.