Bpost stelt haar netwerk van 150 pakjesautomaten voortaan open voor alle logistieke bedrijven. De automaten krijgen ook een nieuwe naam: Cubee.

De voorbije jaren heeft bpost een netwerk van 150 pakjesautomaten uitgebouwd in België. Consumenten kunnen via deze lockers, die vaak gelegen zijn in supermarkten of treinstations, hun online aankopen 24/7 laten leveren, ophalen en terugsturen. 

 

Open netwerk

Tot voor kort was dat enkel mogelijk voor bestellingen bij webshops die samenwerken met bpost, zoals Bol.com of Zalando. Bpost gaat haar pakjesautomaten nu echter openstellen voor andere koeriersbedrijven. Zo kan elk pakje van een logistieke partner geleverd worden in één van de pakjesautomaten. Onder andere DPD en GLS, twee grote concurrenten van bpost, zullen de automaten voortaan gebruiken.

Cubee

Hiermee wil bpost een leveringsmethode in de markt te zetten die beantwoordt aan de noden van de e-commerce klanten. “Door de stap te zetten naar een open netwerk spelen we perfect in op de noden van retailers, e-tailers en online klanten. De pakjeswereld evolueert aan een razendsnel tempo en onze klanten hebben nood aan zeer flexibele oplossingen en een open netwerk dat hierop aangepast is”, zegt Koen Van Gerven, CEO van bpost.

Bpost benadrukt dat het gaat om een onafhankelijk en open netwerk van pakjesautomaten voor retailers, online klanten en koeriersbedrijven. De pakjesautomaten kregen dan ook een nieuwe naam, die niet verwijst naar bpost: Cubee. Alle bestaande 150 pakjesautomaten van bpost zijn ondertussen omgebouwd tot Cubee pakjesautomaten, maar in de toekomst moeten er daar nog heel wat bijkomen. Cubee mikt op meer dan 450 automaten in België tegen eind 2018.

De uitbreiding gebeurt in samenwerking met de Buren, een Nederlandse exploitant van pakjesautomaten waar bpost vorig jaar een “substantieel belang” in nam.