Zusterketens Delhaize en Albert Heijn zijn van plan te blijven samenwerken aan hun eigen merken en het aantal producten dat ze samen inkopen te verhogen van 700 naar 900. "Dit zal geen negatieve gevolgen hebben voor onze Belgische leveranciers", zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver.

Ahold Delhaize gaat verder met het harmoniseren van zijn inkoopstrategie in de Benelux, meldt De Tijd. De Albert Heijn en Delhaize supermarktketens zullen in de toekomst samen 200 producten inkopen voor hun huismerken, naast de 700 die ze al samen inkopen sinds de fusie in 2015, aldus het Vlaamse zakenblad. Het doel is natuurlijk om lagere prijzen te kunnen bedingen bij fabrikanten door de inkoopvolumes als hefboom te gebruiken. "We richten ons op producten die beschikbaar zijn tegen instapprijzen, zoals de 'Prijsfavorieten' van Albert Heijn en de 'Petits Lions' van Delhaize," vertelde Ahold Delhaize-woordvoerster Isabelle Meltzer aan de krant.

"We blijven een Belgische speler"

"Het is niet echt iets nieuws, en het is ook geen geheim, maar gewoon de voortzetting van het delen van expertise", legt Roel Dekelver uit aan Gondola. Dat draait voornamelijk rond drie categorieën, namelijk chocolade, koffie en wijn, voegt de woordvoerder eraan toe. "Albert Heijn brengt zijn expertise in op het gebied van chocolade en koffie, en Delhaize op het gebied van wijn. Als je alleen al naar deze drie categorieën kijkt, klimt het aantal referenties heel snel omhoog. Alleen al in de wijncategorie zijn er meer dan honderd referenties. Voor chocolade heeft het merk Delicata alleen al een twintigtal referenties. Dekelver wijst erop dat het assortiment van Delhaize in totaal tussen de 7.000 en 8.000 huismerkreferenties telt. Tot slot verzekert hij dat de voortzetting van de samenwerking met AH geen negatieve gevolgen zal hebben voor de Belgische leveranciers. "We blijven ons richten op lokale leveranciers. We blijven een Belgische speler, met Belgische producten", besluit hij, eraan toevoegend dat 70% van de Delhaize-producten in België worden gekocht, en in bepaalde categorieën zelfs tot 100%.

Een onderliggende trend

Nu de marges in de voedingsdistributiesector meer dan ooit onder druk staan, zijn de twee merken van de Ahold Delhaize groep duidelijk niet de enigen die kosten proberen te besparen. Al in 2022 gaf Carrefour zijn inkoopallianties met rivaliserende groepen op ten gunste van de oprichting van Eureca, een operationele structuur in Madrid die de aankopen van zijn Europese filialen groepeert (Frankrijk, Spanje, Italië, België, Polen en Roemenië). Meer recent kondigde Aldi Nord in januari aan dat het had besloten om zijn inkoopstructuur te reorganiseren, met als doel om tot 80% van zijn assortiment internationaal te maken, tegenover 50-70% nu, afhankelijk van de categorie.