Consumenten verwachten dat voedingsbedrijven het initiatief nemen om minder plastic afval te produceren. Op de tweede plaats rekenen ze daarvoor op politici, blijkt uit onderzoek van GfK. 

Overal ter wereld zijn consumenten bezorgd over plastic afval, meer nog dan over de klimaatverandering. In België plaatst 59% van de consumenten plastic afval helemaal bovenaan het lijstje met milieuproblemen, gevolgd door klimaatverandering. Dat blijkt uit een studie van marktonderzoeksbureau GfK bij meer dan 80.000 respondenten in 25 landen. Het probleem van plastic afval heeft volgens de ondervraagden drie belangrijke oorzaken: plastic verpakking van voeding, wegwerpflesjes voor water en frisdranken en tenslotte plastic verpakking van detergenten en huishoudproducten. 

Maar belangrijker nog is dat consumenten vinden dat het fabrikanten zijn die verantwoordelijkheid hebben voor het probleem met plastic afval en dat zij daarom ook intiatief moeten nemen om er iets aan te doen. In tweede instantie kijken we daarvoor naar politici. Supermarkten worden pas als vierde aangewezen om het probleem aan te pakken, na de consumenten zelf. Welke maatregelen kunnen fabrikanten nemen om het plastic afval te verminderen? In de eerste plaats ander verpakkingsmateriaal gebruiken, zoals glas of karton, maar het verminderen van het gebruik van plastic, het gebruik van herbruikbaar plastic dat 100% gerecycleerd wordt, het gebruik van bioafbreekbare materialen en plastic en tenslotte het op poten zetten van een systeem om plastic verpakking terug te brengen.

Ook supermarkten kunnen stappen ondernemen, vinden de ondervraagde consumenten. Helemaal bovenaan staat het niet langer verpakken van groenten en fruit, minder verpakking bij verse producten, andere verpakkingsmaterialen dan plastic voor het verpakken van verse voeding, geen plastic zakjes aanbieden om groenten en fruit in te stoppen, het gebruik van recycleerbaar plastic dat 100% herbruikt wordt bij verse voeding en het gebruik van bioafbreekbaar plastic voor verse voeding. Supermarkten kunnen ook druk zetten op fabrikanten om minder plastic te gebruiken, aldus de studie.

Belangrijk is ook om te weten wat de consumenten zeggen te doen om zelf hun steentje bij te dragen. 88% zegt zijn eigen tas mee te brengen om boodschappen te doen, 84% gebruikt herbruikbare schoonmaakmiddelen, 81% gebruikt een herbruikbare fles om drank in te doen en koopt geen plastic borden en bestek. Opmerkelijk daarbij is dat er een groot verschil is tussen landen. In Oostenrijk nemen de consumenten het voortouw in het mee aanpakken van het plastic probleem. België zit zowat op het gemiddelde, terwijl de Russische consument het minst onderneemt om iets aan het plastic afval te doen.