Coca-Cola en Intermarché zijn het oneens over het gamma dat verkocht moet worden bij Intermarché en Netto. Coca-Cola zet de verkoop van haar dranken stop om druk te zetten op de distributeur, meldt de Franse pers.

De onderhandelingen tussen leveranciers en distributie, met het oog op het vastleggen van de prijzen voor 2020, zijn gestart. En in het geval van Intermarché France en Coca-Cola zijn ze met spanningen gestart. Ze zijn het niet eens over welke producten in de rekken dienen te liggen. Als reactie daarop heeft de drankengigant beslist om de verkoop van zijn gamma frisdranken (Coca-Cola, Fanta, Sprite, Fuzetea, Honest, Tropico, Caorisun en Monster) bij Intermarché en Netto stop te zetten.

Thierry Cotillard, voorzitter van Intermarché Group & Netto, spreekt over de commerciële spanningen in het Franse magazine LSA. "Door deze brutale stopzetting, zonder voorafgaande waarschuwing, wil Coca-Cola ons verplichten om dit jaar een gamma aan te bieden dat we niet willen. Onze klanten willen meer gezonde producten, omdat ze daar meer mee bezig zijn. Ze maken ook keuzes op basis van de impact die producten hebben op het milieu, waardoor ze steeds meer producten zonder plastic kiezen, samen met minder bewerkt voedsel, afkomstig van lokale boeren. Bovendien zijn softdrinks duidelijk aan populariteit aan het inboeten : -3,2% op jaar basis.

Veranderingen werden in zomer al aangekondigdsé

De aankoopcentrale van Intermarché kondigde vorige zomer al aan dat het het aantal producten van Coca-Cola wou beperken. De keten wou zou 'minder plaats geven aan bepaalde drinks ten voordele van drankjes die meer inspelen op nieuwe trends en gezonder en minder gesuikerd zijn'. Coca-Cola was daardoor op de hoogte van wat er zou veranderen. "Wij zijn vrij om te kiezen hoe ons assortiment eruit ziet, eens onze leveranciers lang genoeg op voorhand op de hoogte gebracht zijn", aldus Cotillard. "Coca-Cola misbruikt zijn dominante positie en laat geen ruimte voor discussie. We kunnen dit soort methoden niet accepteren en niet aanvaarden dat een multinational onze waarden op de helling zet." Het is niet uitgesloten dat Intermarché de zaak voor het Franse gerecht. brengt.