Carrefour België gaat de samenwerking met het atelier Westvers, één van de voornaamste actoren uit de varkenssector, versterken. Op die manier wil het haar engagement van ‘Act For Food’ verstevigen door de ontwikkeling van blockchaintechnologie, de traceerbaarheid van producten en de ontwikkeling van producten via de Kwaliteitsketen Carrefour. Bovendien kan Carrefour zo haar bio en veggie assortiment verder uitbreiden.

Carrefour België heeft besloten om de samenwerking met Atelier Westvers, waarmee het al sinds 1982 samenwerkt, te versterken. Op die manier worden de activiteiten van Westvers gecentraliseerd en kan Carrefour op haar beurt de engagementen van ‘Act For Food’ versterken. Concreet kan Carrefour dankzij deze samenwerking onder meer haar aanbod bioproducten uitbreiden. Volgens Carrefour is dit een belangrijke stap, aangezien de vraag naar biologische producten in België de afgelopen 10 jaar verdubbeld is. "Belgen hechten veel belang aan de kwaliteit van het vlees en de biologische landbouw heeft hun voorkeur. Carrefour is zich ervan bewust dat de vraag blijft groeien en wil haar klanten dan ook kwaliteitsproducten aanbieden", reageert het bedrijf.

Daarnaast zal de retailer ook haar veggie-assortiment fors optrekken. "De gewoonten van de consument veranderen. Zij eten steeds meer vegetarische of veganistische producten, of worden minstens flexitariër. Carrefour houdt rekening met deze verandering en past zich aan door het Veggie-assortiment uit te breiden met vleesvervangers, zoals het vegetarische assortiment hamburgers, gehakt, gehaktballen, worsten, falafels, koteletten en médaillons, en zogenaamde “rauwe” producten zoals tofu, tempeh of seitan", klinkt het bij Carrefour.

Blockchaintechnologie uitbreiden naar andere producten

Het vlees dat in het atelier van Westvers wordt verwerkt en verpakt, is hoofdzakelijk afkomstig van kleine lokale producenten die door Carrefour worden ondersteund. Ter herinnering, Westvers, dat onderdeel is van de groep Westvlees, is de leverancier van het Varkensvlees van Weleer van de Kwaliteitsketen Carrefour. Dankzij de blockchaintechnologie die Carrefour in samenwerking met het bedrijf heeft geïmplementeerd, kunnen consumenten het vlees tot aan de geboorte traceren en de afgelegde afstand ervan achterhalen door de QR-code op de verpakking te scannen. Die traceerbaarheid maakt het bovendien mogelijk om de voedselveiligheid te versterken.

Met de samenwerking tussen Carrefour en Westvers zal de retailer de blockchaintechnologie kunnen uitbreiden naar andere producten. "Een enkele productielocatie zorgt voor één aanspreekpunt en deze centralisatie maakt een betere controle van de activiteiten mogelijk", aldus Carrefour.

Vermindering van CO2-uitstoot en verpakkingen

De centralisatie van alle activiteiten in één enkele werkplaats en de rationalisatie van de logistieke stromen zullen ook een positieve impact hebben op het milieu en de planeet, wat een belangrijke pijler is binnen de strategie van Carrefour. Deze nieuwe organisatie zal het transport per vrachtwagen namelijk aanzienlijk beperken en de CO2-uitstoot verminderen. Interessant weetje: Carrefour België heeft haar CO2-uitstoot tussen 2010 en 2018 al met 78% verminderd.

Daarnaast wil de retailer haar milieu-impact ook verminderen door de verpakking van 11.000 eigen merkproducten te verminderen en door het recycleren van materialen te stimuleren. "De centralisatie van de productie op één locatie maakt het mogelijk om aanzienlijk te investeren in nieuwe verpakkingstechnologieën. Zoals onlangs aangekondigd is het biologische vleesassortiment al verpakt in recycleerbare kartonnen verpakkingen", klinkt het bij de retailer.

Respect voor dierenwelzijn

Daarnaast hecht Carrefour ook belang aan dierenwelzijn. "Het atelier van Westvers wordt erkend als een van de modernste in België en zelfs op internationaal niveau. Het management besteedt veel aandacht aan dierenwelzijn door middel van een duidelijke beleid en concrete praktijken. Enkele jaren geleden, en lang voordat minister Ben Weyts het verplicht stelde, installeerde Westvers al camera’s om ervoor te zorgen dat haar beleid en praktijken werden toegepast", verklaart de retailer.