Bpost heeft een ‘strategische participatie genomen in de Antwerps-Limburgse start-up Parcify. Die richt zich via een eigen app op de markt van de meer gepersonaliseerde B2C pakjesleveringen. De inbreng van het postbedrijf maakt een snellere groei mogelijk.

Parcify, opgericht in 2015, lanceerde als eerste een applicatie die het mogelijk maakt om een pakje te leveren op de exacte plaats waar de ontvanger zich bevindt. De technologie maakt gebruik van de geo-localisatie van de smartphone van een klant. Voorlopig is Parcify enkel actief in de regio Antwerpen, in het kader van een proefproject met bol.com. Eind september zal de dienst ook beschikbaar zijn in Brussel. Volgens Patrick Leysen (28), medeoprichter en CEO van Parcify, zou Nederland de volgende stap kunnen zijn.

Volgens hem biedt de strategische participatie van Bpost de kans om de groei van Parcify verder te ondersteunen. “Het is als jong bedrijf bijzonder bemoedigend om gesteund te worden door een gevestigde waarde binnen de sector als Bpost. We zijn ervan overtuigd dat we met onze innovatieve technologie en business model een sterke aanvulling zullen zijn op hun business model,” klinkt het verder.

 

Werking

Hoe werkt Parcify? Eerst downloadt de klant de applicatie van Parcify op zijn smartphone. Daarbij krijgt hij een adres waarop hij de pakjes die hij via het internet bestelt kan laten leveren. Dat kan een kantoor van Parcify zijn of dat van een lokale handelaar die met het bedrijf samenwerkt. Wanneer de klant een bestelling plaatst in een webshop, vult hij dat adres in als leveradres. De logistieke speler – Bpost, PostNL, DHL of een andere parceldienst – levert het pakje dus niet bij de besteller, maar op dat Parcify-adres. Parcify stuurt vervolgens via de applicatie een bericht naar de klant om te melden dat het pakje is aangekomen. “De klant mag dan zeggen waar en wanneer wij moeten leveren. Tot een uur voordien kan hij het leveradres nog wijzigen. Hij kan tevens zijn pakje via de app de voet volgen en aan de hand van de gps-locatie van zijn smartphone komt de koerier naar hem toe. Tevens kan de klant live chatten met de koerier,” aldus Leysen, die deze dienst bestempelt als een ‘final mile’-oplossing.

De Parcify-leveradressen bevinden zich in de stad en niet in de rand, op een afstand van 500 à 3.000 m van de finale levering. “Die gebeurt via fietskoeriers - vaak studenten die een bijverdienste zoeken- of door lokale koerierbedrijven met een eigen auto of bestelwagen. Ze doen dat van 7u ’s morgens tot middernacht. Ook op zaterdag en zondag,” aldus Leysen, die eraan toevoegde dat Parcify geen eigen bestelwagens heeft. “De meerderheid van de leveringen gebeuren overigens met de fiets.” Op de site kan men lezen dat de koeriers tot 14 euro per uur verdienen.

Voor de levering wordt 4,5 euro aan de klant aangerekend. In het geval van een betalende levering, komt deze kost voor de Parcify-dienst er dus bovenop. Volgens Leysen hoeft dat echter geen probleem te zijn: “De meeste webshops bieden nu al een gratis levering aan of schakelen ze hierop over. Overigens mikken wij op de niche van de consumenten die vaak online bestellen en weinig tijd hebben. Zij zijn bereid om iets extra te betalen voor wat meer ‘convenience’. Vergelijk het met het betalen voor extra beenruimte in een vliegtuig.”