Sinds vandaag verkoopt bol.com ook dames- en herenkleding. Veel partners verkochten al schoenen, accessoires, tassen of sportkleding via het platform, maar met deze twee nieuwe categorieën wordt het aanbod veel groter. Nieuwe partners zijn onder meer About You, Jack & Jones, Miss Etam, Claudia Sträter en Zeeman.

Volgens Margaret Versteden, directeur winkels bij bol.com, zochten klanten van bol.com binnen het platform al veel naar dames- en herenkleding. “Als er vraag naar is, dan zetten wij vanaf vandaag het platform open voor partners die deze kleding verkopen”, stelt ze. In 2014 begon het platform ook kindermode te verkopen. Inmiddels zijn schoenen, tassen, sportkleding en mode accessoires aan het assortiment toegevoegd. 

“We zien in het zoekgedrag dat onze klanten verwachten alles bij ons te vinden; er werd al veel gezocht naar dames- en herenmode. Daarom is het logisch om dit assortiment toe te voegen en ons assortiment completer dan ooit te maken”, zegt Versteden. Maar, voegt ze toe, “mode verkopen is een specialisme en brengt weer andere klantbehoeften- en gedrag mee dan de andere productcategorieën op ons platform. We hebben uitgebreid de tijd genomen om dit te onderzoeken en ontwikkelen.”

Andere behoeftes en gedrag

"Elektronica bijvoorbeeld is heel rationeel. Consumenten zoeken een product dat aan bepaalde specificaties voldoet. Het kopen van kleding is een emotioneler proces, waarbij consumenten zich afvragen of ze het leuk vinden en of het bij ze past", zegt ze aan NU.nl. 

"Je moet heel goed uitleggen wat small, medium of large is. Als je het niet goed uitlegt, krijg je het terug. Bij kleding moet je er sowieso rekening mee houden dat veel spullen retourneren," oordeelt Versteden.

Daarom wil bol.com in dit segment de partners een grotere rol laten spelen dan bij andere categorieën. Aan NU.nl zegt ze dat de verhouding tussen eigen producten en spullen van partners normaliter op fiftyfifty ligt, maar de e-tailer hoopt bij mode op 85% van de partners en 15% eigen producten. “En dat doen we dan alleen om de gaten te vullen, zodat alle maten beschikbaar zijn. We hebben liever dat de partners de producten leveren."

Volgens haar slaat bol.com een grote slag door About You als partner binnen te halen. Zo kan het platform meteen honderden merken aanbieden. Daarnaast zijn ook Jack & Jones, Miss Etam, Claudia Sträter en Zeeman mooie namen. Bol.com begint volgens Versteden met honderdduizenden kledingstukken. "Aan het eind van het jaar moeten dat een half miljoen zijn", voorspelt ze.

“Geen reactie op Amazon”

Een week geleden kondigde Amazon aan binnenkort een volwaardige webwinkel in Nederland te openen en zijn platform voor partners in de meest uiteenlopende sectoren open te stellen. Volgens Versteden is de uitbreiding van het assortiment op bol.com geen reactie op deze komst. "Dat wij nu beginnen is echt toeval. We werken hier al jarenlang naartoe", zegt ze, verwijzend naar de eerdere stappen in bijvoorbeeld sportkleding.

Aan de reacties te zien van de lezers van NU.nl denken veel Nederlanders er anders over. Volgens hen is het wel degelijk een antwoord op Amazon die de markt gaat bestreden. Sommige reacties laten zien dat er gevreesd wordt voor een strijd tussen David en Goliath.