Bol.com stopt met de verkoop van wegwerpplastic, zoals plastic bestek, bekers en wattenstaafjes. Die ruilt de e-tailer in voor duurzame en biologisch afbreekbare alternatieven zoals bekers gemaakt van maiszetmeel. Bovendien wil het bedrijf tegen 2025 klimaatneutraal zijn. 

Vanaf 2021 voert de Europese Commissie een verbod in op de verkoop van bepaalde plastic wegwerpartikelen. Daarom schieten verschillende bedrijven nog snel in actie om alternatieven te vinden. Zo introduceerden onder meer de Belgische supermarkten, maar even goed modeketens als C&A, Zeb en vele anderen al alternatieven voor wegwerpplastic. Maar nu heeft ook de Nederlandse e-commercespeler bol.com een punt gezet achter de verkoop van producten zoals plastic bestek, bekers, rietjes en wattenstaafjes, en die ingeruild voor duurzamere alternatieven. Zo bestaat het gamma voortaan uit siliconen herbruikbare wattenstaafjes, kartonnen bordjes, roestvrijstalen rietjes, houten bestek en bekers van maiszetmeel en suikerriet. Op die manier verwacht bol.com jaarlijks 500 kilo plastic te besparen. Ter herinnering, volgens de Europese Commissie bestaat ruim 70% van het zwerfafval in de oceaan uit plastic. Dat is vooral afkomstig van afgedankte visnetten maar even goed voor producten voor eenmalig gebruik. 

Bol.com wil het voor klanten zo makkelijk mogelijk maken om ook online bewuster te winkelen. “Daarom steken we veel energie in de verduurzaming van ons assortiment en het niet meer verkopen van wegwerpplastic is voor ons een hele logische stap”, verduidelijkt Jori Ebskamp, lead duurzaamheid bij bol.com. “Afgelopen najaar opende bol.com de duurzame winkel waarin we het breedste verantwoorde assortiment online bijeenbrengen. Door de duurzame winkel continu uit te breiden willen we binnen een aantal jaar in elke productcategorie een duurzamer alternatief bieden.”

Klimaatneutraal tegen 2025

De duurzame ambities van bol.com gaan verder dan maatregelen op het gebied van assortiment. Het doel is om in 2025 klimaatneutraal winkelen mogelijk te maken. Dat betekent een CO2-uitstoot van 0 gram per pakket. Bol.com focust zich hierbij op de werkzaamheden waarin het zelf de verantwoordelijkheid kan nemen: dus vanaf het moment dat artikelen in het fulfilmentcenter binnenkomen tot en met de bezorging aan de voordeur van de klant, en alles daar tussenin.

#greenmonth

Gondola.be staat heel de maand februari in het teken van duurzaamheid. Geïnteresseerd in meer duurzaam nieuws?

Klik hier!
#greenmonth