Zalando, Europa's leidende online retailer van mode- en lifestyleproducten, biedt Belgische retailers nu de mogelijkheid om hun producten online te verkopen.

Connected Retail is de naam van het bekende programma dat Zalando al in veel Europese landen heeft uitgerold en vandaag doet het ook haar intrede in België. Belgische retailers van alle groottes kunnen nu hun fysieke winkels op het Zalando-platform aansluiten om hun producten online te verkopen aan miljoenen Zalando-klanten. C&A is een van de eerste partners die zich bij het programma heeft aangesloten, terwijl bpost zich inzet voor het beheer van de leveringen en retourzendingen. De online gekochte artikelen komen rechtstreeks uit de voorraden van de fysieke winkels. Net als bij Amazon moeten winkels die zich op het Zalando-platform aansluiten een commissie betalen. Om de winkels die door de gezondheidscrisis getroffen werd te ondersteunen, heeft Zalando besloten om de commissies tot het einde van het jaar te verlagen en biedt het wekelijkse uitbetalingen aan de deelnemers om de liquiditeit van hun winkels te verbeteren.

Hoe werkt het Connected Retail-programma? Zalando levert de software om aan te sluiten, online content, betaaldiensten, klantendienst, toegewijde ondersteuning via een persoonlijke accountmanager en vele andere diensten. In principe kunnen alle winkels aan het programma deelnemen, winkeliers hebben alleen een internetverbinding en een printer nodig. Klanten kunnen de artikelen in de winkel simpelweg vinden via een filter op de website van Zalando.

Zalando investeert 50 miljoen euro

De uitbreiding naar België is niet het enige wat op de planning staat van de online retailer. Dit jaar wil Zalando 50 miljoen euro investeren in Connected Retail. Dat netwerk telt momenteel meer dan 4.000 actieve winkels op twaalf Europese markten, maar tegen het einde van dit jaar zouden dat er meer dan 6.000 moeten zijn.