In de eerste helft van het jaar is de Belgische e-commerce met 13% gestegen in vergelijking met een jaar geleden. Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van de E-commerce barometer van Safeshops.

Het volume van de online transacties in ons land is gestegen tot 5,8 miljard euro, een groei van 13%. In het eerste semester van 2021 bedroeg het volume nog 5,2 miljard euro. In de eerste helft van dit jaar stopten 3.283 handelaren met hun zaak, een daling van 5,8%. Safeshops schrijft dat toe aan websites die van start gingen tijdens de coronaperiode, maar niet doorgezet werden. In het segment ‘medium’ en ‘large’ webshops is er wel een groei, van bijna 1.000 zaken. Opvallend is dat online meubelen, mode en home/garden categorieën zijn die het moeilijk hebben, aldus Safeshops. Ook zij profiteerden van de coronaperiode, maar zien nu een niet onlogische terugval. In contrast daarmee doen de tweedehandssector (onder meer mode) het goed, terwijl de reissector en entertainment in de lift zitten. Ook de farmaceutische industrie en de online verkoop in elektro zien een blijvende groei, aldus Safeshops. Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be: “Veel van deze bewegingen zijn te verklaren door het huidige economische klimaat. Tweedehands leeft op in economisch moeilijke tijden en is misschien wel een blijvende trend. Electro krijgt een bijkomende boost omdat consumenten bewuster op zoek gaan naar A-labels en de dalende sectoren, zoals fashion en furniture, zijn vaak ook populair in het fysieke winkelnetwerk. Wat wel mooi om zien is, is dat meerdere bedrijven doorgroeien. Zo krijgen we stilaan meer volwassen e-commerce spelers en geeft dit de Belgische onlinehandel ook internationaal wat ruggengraat.” Tegelijk heeft het exportvolume zich sinds vorig jaar kunnen herstellen. De grootste afzetmarkten zijn Nederland (48,57% van de totale export), Frankrijk (35,19%), Groot-Brittanië (10%) en Duitsland (6,22%).