De Zwitserse groep Selecta, Belgisch en Europees marktleider in automaten voor confiserie en dranken, ziet zijn omzet kelderen door de coronacrisis.

Telewerken betekent een zware klap voor heel wat sectoren. Het Zwitserse bedrijf Selecta kan er van meespreken, zelfs al zijn de aanbevelingen over telewerken niet langer in voege op 1 september in Wallonië en Vlaanderen. Het vreest dat het nooit meer het niveau zal bereiken van voor de crisis. De Europese leider in de automaten van confiserie, dranken en koffies is aanwezig in 16 landen en haalde een omzet van meer 1 miljard euro vorig jaar, meldt de krant L’Echo. Bij ons zijn er naar schatting 25.000 automaten van Selecta. Toch is de situatie in ons land niet exclusief gelinkt aan de gezondheidscrisis, maar ook aan de overname in 2017 van koffiespecialist Rode Pelikaan (die vandaag ongeveer 15% van de activiteit van Selecta vertegenwoordigt) en aan de waardevermindering op de verkoop van bepaalde activa. Die verschillende factoren wegen zwaar op de groep. Een situatie die nog verergerd werd door de coronacrisis. Alleen na de eerste lockdown, wanneer telewerken verplicht werden en de horeca dicht ging, registreerde de groep een terugval van 50%, ofwel een verlies van zowat 5 miljoen euro. “Onze cijfers vallen terug. Elke dag telewerk betekent een terugval van 20% in onze omzet van onze automaten. Daarbij komt dat onze horeca-activiteiten eveneens onder druk staan, zelfs al komt de markt nu terug op gang”, zegt Dick Deroo, verantwoordelijke marketing en communicatie bij Selecta, in L’Echo.

Automaten voor warme maaltijden

De sector mag dan al klappen gekregen hebben, toch slaagde Selecta erin om zich heruit te vinden en samen met ondernemingen als Starbucks en Albert Heijn oplossingen te bieden die werknemers toelaten om (al dan niet warme) voeding en dranken uit een automaat te halen op hun werk. “De interesse voor de nieuwe voedselautomaten is heel groot”, zegt Dick Deroo. Parallel daarmee kennen ook automatische betalingen een mooie vooruitgang en we stellen vast dat onze klanten die manier van betalen steeds meer verkiezen. We zijn vragende partij, omdat de risico’s, veiligheid en de behandelingskosten bij cash hoger zijn.”