Singles Day, het jaarlijkse kortingenfestival van de Chinese webwinkels, is ook dit jaar op een record uitgedraaid. Alibaba, de grootste promotor van dit consumptiefestijn, klokte de dag af op een omzet van omgerekend 38,4 miljard dollar, of 25% meer dan een jaar eerder. Dit nieuws is een opsteker voor de Chinese economie.

Alibaba begon met het promoten van kortingen op de Chinese vrijgezellendag – een alternatief op onze Valentijnsdag – in 2009. Sindsdien is het fenomeen enorm toegenomen en uitgegroeid tot het belangrijkste e-commerce evenement van dat land. Daarom werd er ook uitgekeken naar het koopgedrag van de Chinezen dit jaar. De Chinese economie groeit nog ‘amper’ met 6% per jaar en de handelsoorlog met de Verenigde Staten doet het vertrouwen van de Chinese consument wankelen. Daarom werd gevreesd dat de consument dit jaar de hand op de knip zou houden. Indien Singles Day minder omzet had gegenereerd dan vorig jaar, zou dat als een sterk signaal zijn beschouwd.

Maar dat gebeurde niet. De omzet op Alibaba steeg dit jaar op Singles Day met 25%, tegen een stijging met 27% in 2018. De groei zit er dus nog in. “Wij blijven vertrouwen hebben in het groeipotentieel van de economie”, zegt Chris Tung, Alibaba’s chief marketing officer aan CNN. Al voegt die toe dat de omzetstijging er onder meer ook kwam omdat het bedrijf de koopjesdag dit jaar explicieter promootte in minder ontwikkelde regio’s van China. Zo konden nieuwe online shoppers aangesproken worden.

Door de koopwoede op Singles Day wordt opnieuw een dagrecord van pakjesleveringen verwacht. Vorig jaar moest Cainiao, de logistieke poot van Alibaba, maar liefst 1,04 miljard pakjes in China bezorgen. Dit jaar zal het er naar verwachting ruim 1,2 miljard bestellingen moeten bolwerken.

Ook in Europa beginnen sommige webwinkels op 11 november kortingen toe te staan. Maar Singles Day is bij ons veel minder ingeburgerd dan Black Friday en Cyber Monday, die uit de VS zijn overgewaaid. Dit jaar vallen ze respectievelijk op 29 november en 2 december.