Albert Heijn Nederland lanceert vanaf 11 april de 5-delige podcastserie ''Op ons bord'. Daarin wil de retailer consumenten laten zien waar zijn eten precies vandaan komt en wat hij in de toekomst kan verwachten op het gebied van voedselproductie. Albert Heijn wil zo ook de dialoog over de manier waarop we tegen de productie van eten aankijken, op gang brengen.

Biologisch, vegan duurzaam, plantaardig of lokaal. De termen vliegen consumenten tegenwoordig om de oren. Iedereen wil zo goed mogelijk eten, maar wat is dat: goed eten? Om dat duidelijk te maken lanceert Albert Heijn een nieuwe 5-delige podcastserie ‘Op ons bord’ die de consument toont waar zijn eten precies vandaan komt en wat hij in de toekomst kan verwachten op het gebied van voedselproductie. Concreet gaat de Haagse radiomaker, dj en presentator Justin Verkijk in iedere aflevering van ‘Op ons bord’ langs bij boeren, telers, producenten en experts om duidelijke antwoorden te krijgen op vragen die consumenten vandaag de dag hebben. Zo wil hij in beeld brengen waar het eten vandaan komt en wil hij het onder meer hebben over alternatieve teeltmethoden, kringlooplandbouw, voedselflats en het kweekvleeslab.

Dialoog op gang brengen

Deze lancering komt er niet zomaar. Albert Heijn wil consumenten meer transparantie bieden over het volledige productieproces en heeft daarom de ambitie om uiterlijk in 2025 alle versketens volledig transparant te maken. “Alleen dan weten we zeker dat het is geproduceerd met respect voor mens, dier en milieu. Het is belangrijk dat onze klanten daarop kunnen vertrouwen. Daarom ben ik blij met deze podcastserie. Ik verwacht dat de afleveringen veel inzicht verschaffen en dat er een dialoog ontstaat over de manier waarop we tegen de productie van eten aankijken”, vertelt Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit & Duurzaamheid bij Albert Heijn.

Herkomst en toekomst van eten in beeld brengen

De eerste aflevering is vanaf 11 april beschikbaar via Apple podcast, iTunes, Spotify, Stitcher en Soundcloud. Er zijn in totaal vijf afleveringen. Iedere veertien dagen volgt een nieuwe. De eerste gaat het over biologisch eten: wat betekent ‘biologisch’ precies, waarom is het veelal duurder en waarom zou je er dan toch voor kunnen kiezen?

“Iedere aflevering heeft een ander thema. Met de journalistieke insteek die we gekozen hebben, kunnen we een genuanceerd beeld schetsen van de herkomst én toekomst van ons eten. Luisteren naar Justin’s zoektocht is leuk en pakkend voor iedereen die geïnteresseerd is in goed eten”, besluit Fleur Bernhard, director Social Media bij Albert Heijn.