Na een succesvolle test van zijn autonome winkel in Zaandam, breidt Albert Heijn het concept nu uit naar Schiphol. De kassaloze winkel zal er nog tot eind januari getest worden.

In september startte Albert Heijn aan zijn hoofdkantoor in Zaandam een proefproject met een autonome winkel waar klanten dankzij de aanwezigheid van technologische snufjes enkel nog de producten uit de rekken moeten nemen en de betaling automatisch wordt afgerekend. Producten scannen en wachten aan de kassa is met andere woorden verleden tijd. De winkel, die in samenwerking met de Amerikaanse tech start-up AiFi en ING ontwikkeld werd, moet boodschappen doen makkelijker maken voor consumenten. Bovendien kan de winkel door zijn autonome karakter op iedere locatie waar (tijdelijk) behoefte is aan een kleine winkel worden neergezet, aldus Albert Heijn.

De test in Zaandam bleek een succes, want de Nederlandse retailer heeft besloten om het proefproject nu ook uit te breiden naar Schiphol. De winkel, die zich uitstrekt over 14 m2, is gelegen op het Jan Dellaertplein voor Schiphol Plaza. De ideale testlocatie, aldus Albert Heijn, door het grote aantal passanten. Klanten kunnen het concept trouwens nog tot eind januari 2020 uittesten.

Ter herinnering, klanten die willen deelnemen aan het proefproject, scannen hun betaalkaart bij de deur van de winkel die vanzelf opengaat. Vervolgens pakken ze de producten die ze willen hebben, stoppen ze die in hun tas en verlaten ze de winkel. De boodschappen die uit de rekken worden gehaald, worden automatisch geregistreerd dankzij de aanwezigheid van camera's en worden automatisch betaald tot een bedrag van 25 euro.

“Snelheid en gemak staan bij onze reizigers voorop”, vertelt Irene Muysson, Head of Retail, Food & Beverage en Commercial Services bij Amsterdam Airport Schiphol. “We geven daarom graag een podium aan deze innovatie van Albert Heijn en zijn natuurlijk ontzettend trots dat we bezoekers aan Schiphol als eerste de voordelen kunnen bieden van digitaal winkelen. Albert Heijn en Schiphol werken al jaren samen. We kijken continue hoe we de winkelervaring bijvoorbeeld door gebruik van nieuwe digitale technologieën kunnen verbeteren."