Ahold Delhaize is van plan om de beursgang van bol.com uit te stellen. Die was normaal voorzien voor dit najaar, maar moeilijke marktomstandigheden gooien roet in het eten, meldt De Tijd.

Eind vorig jaar kondigde Ahold Delhaize nog aan dat het bol.com in de tweede helft van dit jaar naar de beurs van Amsterdam wou brengen, maar die beursgang wordt nu uitgesteld. Zo vernam de Tijd van enkele dichtgeplaatste bronnen. De reden van het uitstel is niet ver te zoeken: de slechte marktomstandigheden. De beurskoersen van concurrerende webshops zijn gedaald onder andere door de mindere resultaten nu de e-commerceboom die tijdens de corona gestart was aan het afvlakken is. Zelf zag bol.com zijn resultaten in het eerste kwartaal van dit jaar met 7% zakken. Bij de bekendmaking van die kwartaalcijfers had Ahold Delhaize al aangegeven dat de marktomstandigheden vrij moeilijk waren en had het enkele perspectieven voor 2022, meer bepaald zijn onderliggende exploitatiemarge van 4%, al bijgesteld. Het nieuws dat de beursgang nu wordt uitgesteld naar een latere datum komt daarom niet geheel onverwacht.

Ahold Delhaize, dat zelf al beursgenoteerd is, wou bol.com apart naar de beurs brengen om zo meer geld te kunnen innen om de webwinkel verder laten groeien en "de volledige kansen van bol.com te benutten”, klonk het vorig jaar nog. Hoewel het om een minderheidsbelang ging, zou dit de grootste beursgang van de Amsterdamse beurs voor dit jaar worden. Ahold Delhaize bleef namelijk altijd erg terughoudend over de prestaties van bol.com, waardoor beleggers zich nooit echt een beeld konden vormen van hoe de webwinkel het deed. Door een beursgang wordt Ahold Delhaize verplicht de resultaten van bol.com apart bekend te maken, een moment waar beleggers hartstochtelijk naar uitkeken. 

Hoewel Ahold Delhaize niet wenst te reageren op het nieuws, benadrukt woordvoerster Isabelle Meltzer dat "de groep sterk gelooft in de waarde en het potentieel van bol.com, dat wordt geïllustreerd door de aanhoudend sterke groei van het marktaandeel en de toonaangevende scores op het gebied van klant- en partnertevredenheid. Wij zijn volledig gefocust op het vinden van de juiste manier om waarde te creëren voor bol.com en Ahold Delhaize." Meer informatie over de operationele prestaties van bol.com volgt op 10 augustus, wanneer Ahold Delhaize zijn resultaten voor het tweede kwartaal van 2022 bekendmaakt, klinkt het nog.