Ahold Delhaize heeft zijn resultaten voor het vierde trimester van 2021 gepresenteerd. Ze zijn solide en moedigen de groep aan om nog meer in omnichannel te investeren.

Het omzetcijfer van de groep is gestegen tot 20,1 miljard euro, een verhoging met 0,1% bij constante wisselkoers en 2,8% bij reële wisselkoers. Wanneer we de laatste week van het jaar, die een directe vergelijking scheef trekt, weglaten, dan is de netto omzet van de groep in het vierde trimester gestegen met 6,7% bij constante wisselkoers. Op basis van de groei van de vergelijkbare verkoop over twee jaar bedraagt de groei van de groep 14,2% in het vierde trimester van vorig jaar, vergelijkbaar met die van 12,2% in het voorgaande kwartaal. De onderliggende exploitatiemare van het laatste trimester ligt op 4,2%, stabiel in vergelijking met het vorige jaar (4,4%).

In het vierde trimester is de netto verkoop van de groep gestegen met 13,2% bij constant wisselkoers in vergelijking met een trimester van 14 weken in 2020, dankzij de gestage groei van bol.com en het totaal van de online verkoop van voeding. De netto online verkoop van de groep in het laatste trimester profiteerde ook van de overname van FreshDirect. Op een vergelijkbare basis van 13 weken steeg de netto online verkoop van Ahold Delhaize met 21,5% bij constante wisselkoers, die bovenop de groei van 71,7% van T4 2020 komt.

Quid Europa?

Op niveau van de Europese activiteiten van de groep is de netto omzet gedaald met 1,9% bij constante wisselkoers et 1,5% bij reële wisselkeurs, door de bekende laatste uitzonderlijke week in 2020. Wanneer die weggecijferd wordt, is de netto omzet in T4 gestegen met 3,0% bij constante wisselkoers, terwijl de vergelijkbare verkoop, zonder benzine, steeg met 1%. Vooral Albert Heijn onderscheidde zich in de laatste drie maanden, vooral in marktaandeel. Het financiële rapport laat niet toe de prestaties van Delhaize uit de Europese portefeuille te isoleren.

De verkoop van bol.com steeg in de Benelux met 7,8% in het vierde trimester (15,3% op een vergelijkbare basis van 13 weken), wat bovenop een groei van 70% komt in hetzelfde trimester van vorig jaar. De derde verkopers vertegenwooridgen voortaan 56% van de nettoverkoop aan consumenten, met zo’n 49.000 handelaars die aanwezig zijn op het platform. Niet verrassend moedigt dat het bedrijf aan om verder te investeren in e-commerce, zoals CEO Frans Muller aankondigt: “In 2022 versnellen we onze omnichannelinvesteringen om groeikansen te benutten.” Hij herhaalt de belofte aan investeerders om tegen 2025 een toegewezen rentabiliteit te bereiken in e-commerce tegen 2025.

Voor het komende jaar belet de economische context niet dat de groep positieve perspectieven koestert, met onder andere een onderliggende exploitatiemarge van minstens 4% en netto investeringen van 2,5 miljard euro. Verder is het ook interessant op te merken dat Ahold Delhaize “in het kader van een trans-Europese samenwerking de uitrol van optimalisatietools voor prijzen en assortimenten voorziet. De promotie volgt in 2022."