Real.de, Cdiscount (Casino Group), eMAG en Eprice hebben samen de Europese alliantie International Marketplace Network opgericht. Die biedt handelaars in een keer toegang tot de vier marktplaatsen tegelijk. Verkopers kunnen op die manier in één klik hun aanbod in real time aanpassen en wereldwijd meer dan 230 miljoen klanten bereiken. 

Hoewel marktplaatsen handelaars een pak meer visibiliteit geven, is het in de praktijk vaak nogal een rondslomp aangezien handelaars zich op elke marktplaats apart moeten aanmelden. Om dat ongemak te vermijden, slaan vier grote spelers op het gebied van marktplaatsen: Real.de (Duitsland), Cdiscount (Frankrijk), eMAG (Roemenië en ePrice (Italië) de handen in elkaar en lanceren ze een Europees netwerk: International Marketplace Network, waardoor verkopers in één klik toegang krijgen tot de vier marktplaatsen. Op die manier kunnen ze in één keer wereldwijd meer dan 230 miljoen klanten bereiken.

Het IMN creëert als het ware een verbindingsinterface tussen de verschillende marktplaatsen waardoor verkopers hun gamma in een klik en in real time kunnen aanpassen op de 4 marktplaatsen tegelijk en dat op een veilige manier. Het is met andere woorden een one-stop-shop voor verkopers die hun activiteiten zo op een snelle en vooral rendabele manier willen verderzetten in Europa zonder extra maandelijkse kosten te betalen. 

“Tot nu toe moesten handelaars die hun producten op verschillende Europese marktplaatsen willen verkopen hun producten steeds apart aanbieden op elke marketplace en dat volgens verschillende procedures. In dat opzicht pakt IMN uit met een grote technische vooruitgang”, verklaart Emmanuel Grenier, algemeen directeur van Cdiscount. “Deze alliantie beantwoordt volledig aan de wil van Cdiscount om kleine en middelgrote bedrijven te begeleiden bij hun digitalisering en hun activiteiten te boosten door de Europese markt te veroveren. De alliantie sluit bovendien perfect aan bij onze strategie om ons aanbod voor klanten te vergroten. Het gaat om de realisatie van een Europees project dat de dynamiek en de innovatiekracht van de Europese e-commerce bewijst.” Het IMN brengt de Europese e-commercemarkt met andere woorden onder op één plek, iets waar de Europese Commissie al jaren vragende partij voor is. 

De interface, waarvan de eerste technische testen in 2018 gestart zijn, is eerst gelanceerd in bètaversie. In de komende maanden zal de technologische infrastructuur nog verder verbeterd worden. Daarnaast wil het IMN in de komende maanden nog meer marketplaces en verkopers toevoegen aan zijn netwerk. Tot nu toe konden al meer dan 100 verkopers met succes de interface uittesten.