Zalando zit niet stil. Na de lancering van zijn Stories en private label-collectie ZIGN Studio, introduceert het merk nu ook zijn loyaliteitsprogramma 'Zalando Plus' in België. Daardoor kunnen Belgische consumenten genieten van exclusieve voordelen, weliswaar tegen een kleine meerprijs.

Zalando is on a roll... De ene innovatie volgt de andere op. Zo maakte het bedrijf vandaag bekend dat het zijn loyaliteitsprogramma 'Zalando Plus' eindelijk uitrolt op de Belgische markt. Daardoor genieten Belgische consumenten voortaan van exclusieve voordelen. "Dankzij Zalando Plus kunnen leden als eerste exclusieve modereleases en aantrekkelijke deals shoppen. Ze hebben bijvoorbeeld vroegtijdige toegang tot limited-edition samenwerkingen met designer- of streetwearmerken, sneaker hot drops, maar ook tot aantrekkelijke deals in onze online outletwinkel Lounge by Zalando. Bij dit laatste kunnen ze met andere woorden profiteren van exclusieve kortingen voor andere niet-leden daar toegang tot krijgen", vertelt Fabio Baum, general manager voor Zalando Benelux en Scandinavië, enthousiast. "Daarnaast worden Zalando Plus-leden als eerste op de hoogte gebracht wanneer hun favoriete items weer op voorraad zijn of in de uitverkoop gaan. Bovendien krijgen ze ook voorrang bij de klantenservice en een snellere premium levering binnen één tot twee werkdagen. Tot slot kunnen Belgische Plus-leden genieten van de nieuwe Plus-ervaring, die het beste van Zalando samenbrengt in een nieuwe en premium look en feel."

Niet enkel consumenten kunnen profiteren, ook merkpartners van Zalando doen hun voordeel met 'Zalando Plus'. Zij kunnen via het loyaliteitsprogramma immers nog diepere relaties opbouwen met de meest loyale klanten van het bedrijf, aldus Baum, die er nog aan toevoegt dat Zalando Plus-leden het modeplatform twee keer zo vaak bezoeken als klanten zonder Plus-lidmaatschap. "De Plus-lancering onderstreept onze ambitie om het startpunt voor mode te zijn voor zowel klanten als zakenpartners in België", klinkt het.

Zalando Plus dat in 2017 werd gelanceerd in Duitsland, is ondertussen beschikbaar in 6 landen: Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Nederland en Zwitserland, en telt meer dan 2 miljoen leden. "Vorig jaar was dat nog 1 miljoen, dus dat bewijst dat er een enorme vraag is van klanten naar ons Plus-programma", stelt Baum. "Belgische consumenten zijn enorm actief op Zalando. Ze hechten veel belang aan het ruime assortiment dat wij bieden op Zalando en Loungy by Zalando. Daarom zijn we ervan overtuigd dat dit Plus-programma hun ervaring enkel zal verbeteren." 

Het mode- en lifestyleplatfrom wil in de toekomst trouwens verder blijven investeren in zijn lidmaatschapsprogramma door de ervaring uit te breiden naar nieuwe markten en te investeren in nieuwe voordelen. Belgische klanten kunnen Zalando Plus veertien dagen gratis uitproberen en vervolgens 14,95 euro betalen voor het jaarlijkse lidmaatschap.

ZIGN Studio

En dat is niet alles. Zalando lanceerde recent ook ZIGN Studio: een nieuwe dames- en herencollectie van zijn private label ZIGN dat helemaal in het teken staat van circulair design en duurzame materialen. Sara Diez, VP private label en product sourcing bij Zalando, geeft meer uitleg: “We gebruiken onze private labels om innovatieve ideeën te testen op het gebied van duurzaamheid, circulariteit, diversiteit en inclusie”, vertelt ze. “Met onze collectie ZIGN Studio zetten we volop in op duurzaamheid door te kiezen voor een aantal van de nieuwste innovaties op het gebied van materialen, waaronder verbeterde productieprocessen, organische, hernieuwbare grondstoffen en gerecyclede materialen." Enkele voorbeelden? Kleding gemaakt van hernieuwbare houtpulp, kunstleer op biologische basis gemaakt van koffiedik, gerecycled nylongaas, paddenstoelenleer of nog gerecycleerde PET-flessen. "Daarnaast worden er ook gerecyclede kleurstoffen en pigmenten gebruikt", vult ze aan. 

Zalando ZIGN Studio
©

Zalando

Duurzaamheid is trouwens niet enkel merkbaar in de gekozen materialen, maar ook in de ambitie van het modeplatform om de levenscyclus van zijn kleren zoveel mogelijk te verlengen. “Dat doen we door een kledingstuk te ontwerpen dat je op verschillende momenten doorheen het jaar kan dragen. Denk bijvoorbeeld aan een lang zwart, mouwloos kleedje dat je in de zomer kan dragen, maar dat je - eenmaal je de bijhorende bolero vasthecht aan het kleedje met behulp van knoopjes - kunt omtoveren tot een kledingstuk dat je ook perfect in een kouder seizoen kan dragen. Zo zorgen we ervoor dat kleding langer gedragen wordt”, vervolgt Sara Diez. 

Dat Zalando meer inzet op duurzame kleding is trouwens niet vreemd. Vorig jaar werd 17% van het brutogroothandelvolume van het modeplatform vertegenwoordigd door kleding met een duurzaamheidskenmerk, wat erop wijst dat er echt wel een grote vraag is naar dit soort producten.

Diversiteit en inclusiviteit

Naast duurzaamheid, speelt ook inclusiviteit en diversiteit een belangrijke rol bij Zalando. Dat uit zich niet alleen in een focus op genderneutraliteit in de vorm van een 'genderless' collectie of het aanspreken van al zijn klanten via genderneutrale aanspreekvormen, maar ook via een collectie voor mensen met een beperking die online te herkennen is aan het label 'adaptive' en die vergezeld wordt van een video om uit te leggen hoe bepaalde kledingstukken kunnen gedragen worden. "In oktober vorig jaar lanceerden we onze eerste adaptive collectie onder private label, samen met enkele grote merken als Nike, Tommy Hilfiger... Daarbij focusten we onder meer op kleding voor mensen in een rolstoel, mensen met protheses, maar even goed mensen met een gevoelige huid. Zo heeft onze 'adaptive' kleding bijvoorbeeld geen label achteraan in de nek zodat mensen met een gevoelige huid geen irritatie krijgen, verkopen we broeken met een ingekorte broekspijp voor mensen met een prothese of bieden we blouses aan met knopjes die eruitzien als reguliere kleding, maar die werken met magnetische strips zodat mensen met een handicap de kleding gemakkelijk openkrijgen", legt Sara Diez uit. Nog voorbeelden? Een sportjasje met een rits aan de onderkant van de bovenarm zodat een eventuele prothese gemakkelijk kan worden verwijderd of een broek met velcro in plaats van een rits zodat mensen in een rolstoel comfortabeler kunnen zitten. "We zijn nu trouwens schoenen aan het testen voor blinden, zodat ze via een teken gemakkelijk kunnen herkennen welke schoen voor welke voet is, zonder dat ze de schoen helemaal moeten aftasten", vervolgt ze. 

Hoewel de kleding voor mensen met een beperking vooral praktisch moet zijn, wil het oog ook wat. "Vaak is kleding voor mensen met een beperking functioneel en laat de stijl te wensen over. Maar wij willen naast functionele kledingstukken vooral ook mooie kleding ontwerpen zodat iedereen zich goed in zijn vel voelt. Bovendien willen we mensen met een beperking vooral ook minder afhankelijk maken van anderen", vervolgt Sara Diez. De 'adaptive collection' van Zalando bestaat onder meer uit een sportcollectie. Die zal in de komende jaren verder worden uitgebreid. "We zijn ook bezig met de eerste adaptieve modecollectie voor kinderen, die is gepland voor volgend jaar", klinkt het. 

Tegen 2025 wil het mode- en lifestyleplatform een assortiment dat meer inclusief is en dat is onder meer te danken aan de kracht van zijn private label-merk. "Ons private label-merk laat ons toe om innovatieve ideeën te testen en daarna op grote schaal uit te rollen in samenwerking met onze partnermerken. We houden de ideeën dus niet enkel voor onszelf, maar proberen een zo groot mogelijke impact te hebben op de hele industrie. Samen kunnen we de mode-industrie veranderen zodat iedereen zich welkom voelt", besluit ze. 

Extra innovaties voor België?

Ondanks de ene lancering na de andere, lijkt de kans dat we de komende maanden nog meer nieuwigheden van Zalando mogen verwachten, erg klein. Zo bevestigde Fabio Baum, general manager voor de Benelux en Scandinavië, aan Gondola dat de AI-tools die eerder dit jaar in onder meer Duitsland werden gelanceerd, voorlopig nog niet worden uitgerold in ons land. "2023 was een fantastisch jaar voor Zalando. Hoewel we altijd een innovatief bedrijf zijn geweest, hebben we dit jaar heel wat nieuwe AI-features en -functies gelanceerd die niet alleen de e-commerce- en de fashionindustrie vormgeven, maar die ook een grote impact hebben op de manier waarop mensen omgaan met mode. Daarom willen we deze technologieën op termijn uitrollen naar andere markten, waaronder België, maar concrete plannen zijn er nog niet", verklaart hij.

Ook op de fysieke outlet-winkels van Zalando is het nog even wachten. "We kijken continu of er opportuniteiten en locaties zijn om extra fysieke winkels te openen, maar voorlopig hebben we geen plannen om buiten Duitsland te gaan, en dus ook nog niet naar België", vervolgt Baum. 

Al kijkt hij wel positief naar de toekomst. “Als ik kijk naar komende jaren ben ik er zeker van dat klanten online meer en meer zullen omarmen, wat niet wilt zeggen dat ze zullen stoppen met offline te kopen. De shift naar online zal verder blijven groeien, dat geeft ons meer mogelijkheden om in de toekomst meer nieuwe klanten aan te trekken en verder te groeien", besluit hij.