Zalando dient een aanklacht in bij Het Hof van Justitie van de Europese Unie. Het vecht de beslissing van de Europese Commissie aan waarmee het onder de Digital Services Act als een Very Large Online Platform (VLOP) beschouwd wordt. 

In april van dit jaar maakte de Europese Commissie een lijst bekend van hele grote online platforms, die minstens 45 miljoen maandelijkse gebruikers hebben. Daar zitten naast Zalando onder meer ook Facebook, Snapchat, Twitter, Tiktok, YouTube, Wikipedia en Alibaba AliExpress bij. De classificatie houdt een aantal verplichtingen in, gericht op betere bescherming van gebruikers. De diensten worden zo verplicht hun systeemrisico’s te beoordelen, daarbij passend op te treden en betere instrumenten voor contentbeheer in te zetten. Gebruikers moeten onder meer geïnformeerd worden waarom bepaalde informatie wordt aanbevolen, illegale inhoud makkelijk kunnen melden, waarna platformen die informatie zorgvuldig moeten verwerken. Een andere verplichting houdt in dat platformen alle advertenties een label moeten geven en de gebruikers informeren over de partij die erachter zit. Daarnaast zijn er ook verplichtingen die ervoor moeten zorgen dat minderjarigen beter beschermd worden. Hele grote online platformen moeten ook meer transparantie aan de dag leggen en onder meer registers van alle advertenties op hun interface publiceren en transparantierapporten maken.

Zalando verzet zich tegen de beslissing, die volgens haar het gevolg is van het ontbreken van een duidelijke en consistente methodologie om te beoordelen of een bedrijf een VLOP is. Het e-commercebedrijf zegt dat de Europese Commissie geen rekening heeft gehouden met zijn “hybride bedrijfsmodel” en dat het geen systemisch risico vormt voor de verspreiding van schadelijke of illegale inhoud van derden, zoals wordt verondersteld voor VLOP's. Robert Gentz, co-CEO van Zalando: “We steunen de doelstellingen van de Digital Services Act, maar de Europese Commissie heeft de cijfers van ons aantal gebruikers verkeerd geïnterpreteerd en erkent niet dat ons business model vooral retail is. Het aantal gebruikers dat gebruik maakt van de diensten van onze partners is veel lager dan de Europese Commissie inschat. We bieden onze klanten bovendien een veilige online omgeving, met zorgvuldig gecureerde producten van leidende merken en erkende partners. We behoren niet in de VLOP-categorie, zoals die in de Digital Services Act gedefinieerd wordt.”