Colruyt heeft zo’n 12.000 smartphones geschonken aan zijn winkelmedewerkers. Die moeten niet alleen de connectiviteit tussen het personeel, maar ook de communicatie met klanten verbeteren en zorgen voor een efficiëntere werking. Colruyt Group wil zo op termijn uitgroeien tot ‘de connected store’. 

De afgelopen maanden kregen alle winkelmedewerkers van Colruyt Laagste Prijzen een smartphone. Daarbij gaat het in totaal om 12.000 Samsung Galaxy XCover 4s toestellen, die op termijn de connectiviteit tussen de medewerkers onderling, alsook de communicatie met de klanten verder moeten verbeteren. Daarnaast moeten ze ook helpen voor een efficiëntere werking. Het project kadert in de ambitie van de groep om meer digitalisering in de winkelformules te introduceren, en verder te evolueren naar “de connected store”. In totaal rekte Colruyt Group 17 miljoen euro uit voor dit project. Daarbij werden de smartphones in de eerste plaats verdeeld onder winkelmedewerkers bij Colruyt Laagste Prijzen. Op termijn is het de bedoeling om winkelmedewerkers van alle winkelformules van de groep uit te rusten met een dergelijk toestel, wat het totaal aantal smartphones in de groep op 16.000 zal brengen.

Voor de smartphones werden uitgerold, liep er in oktober 2019 al een testproject in de Colruyt-winkel van Ninove om het gebruiksgemak en de degelijkheid van het toestel te testen. Eind vorig jaar startte vervolgens de uitrol met 700 toestellen in de Colruyt-winkels in de Leiestreek. Daarna volgde de rest van het land, al liep de verdeling een beetje vertraging op door de coronacrisis. 

“De samenwerking met Colruyt Group is een weerspiegeling van Samsungs verhoogde investering en toewijding aan de B2B-markt”, vertelt Pascal Bungeneers, Head of Mobile B2B bij Samsung België. “Samsung wil iedere consument een optimale gebruikservaring bieden, ook in de werkomgeving en de Galaxy XCover 4s is daarvan een goed voorbeeld. Het toestel biedt de innovaties van Samsung smartphones, alleen dan in een robuust toestel dat tegen een stootje kan.”

Gefaseerde uitrol 

De mogelijkheden van het toestel zullen stap voor stap verder uitgebreid worden. Bij de eerste uitrol wordt het toestel eerst en vooral ingezet om specifieke taken te kunnen uitvoeren waarvoor voorheen een PDA werd gebruikt, zoals het opvragen van artikelinformatie.

Smartphones Colruyt

Daarna kunnen medewerkers chatten met het toestel en zo vlotter communiceren met elkaar. Later wordt een telefoniemogelijkheid opgenomen, waardoor het mogelijk zal zijn om te bellen met elkaar en met klanten. “Op die manier willen we de samenhorigheid verhogen door de brug te verkleinen tussen de medewerkers onderling enerzijds, en op termijn met de collega’s in de centrale diensten - zoals stockbeheer en prognose - anderzijds. En zal er zo ook vlotter en efficiënter kunnen samengewerkt worden”, verduidelijkt Christophe Dehandschutter, Directeur Verkoop en actief trekker van het project voor Colruyt.

In een vervolgfase wordt bekeken om de eigen apps van Colruyt Group (Collect&Go, MyColruyt, Xtra, SmartWithFood, ...) te installeren, waardoor de medewerkers in de winkel zelf een stuk makkelijker in contact kunnen gaan met de klanten en hen wegwijs kunnen maken in de vele mogelijkheden van de apps. “Dit wordt echt een project dat we stap voor stap aanpakken, en waarbij we zelf ook heel veel (willen) leren. Het is de bedoeling om uiteindelijk zelf een soort van Colruyt Group App Store te creëren waarbij de winkelmedewerker zelf apps zal kunnen downloaden die voor hem/haar van toepassing zijn”, besluit Christophe Dehandschutter.