Nadat de regering begin april vooraf geplande promoties weer toeliet, leek het erop dat de prijzen in supermarkten opnieuw zouden dalen tot het prijsniveau van voor de coronacrisis. Maar aan die dalende trend komt nu een einde, meer zelfs: de prijzen zijn opnieuw aan het stijgen, zo blijkt uit een prijsvergelijking van Test-Aankoop.

Winkelen is nog steeds duurder dan voor de crisis. Tot die constatatie kwam Test-Aankoop dat regelmatig de prijs van een winkelkar met 267 producten vergelijkt bij verschillende supermarkten, met uitzondering van verse producten. Daarbij gaat het zowel om huismerken, witte producten als internationale en nationale merken. De prijsstijging is al merkbaar sinds het begin van de crisis, toen de regering besloot om een promotiestop in te voeren om het hamstergedrag tegen te gaan. Daardoor werden de prijzen bij sommige winkels waaronder de Carrefour Hypermarkten, Collect&Go en Colruyt op het piekmoment tot wel 5 à 6% duurder dan voor de coronacrisis, aldus de consumentenorganisatie.

Die prijsstijging werd echter gecounterd toen de regering begin april besloot om oorspronkelijk geplande promoties opnieuw toe te laten. Het gevolg? Een lichte prijsdaling bij verschillende supermarkten. Zo daalde het prijsniveau bij Colruyt, Collect&Go en Cora met 1%. Bij Albert Heijn was die daling iets groter. “De terugkeer van de bonusfolders met nieuwe prijskortingen bij Albert Heijn had een duidelijk effect, met de ene week een prijsdaling met -2% en de volgende week een stijging met +2%, afhankelijk van welke producten van onze productmand van 267 producten net wel of niet langer in promotie stonden”, verduidelijkt Simon November, woordvoerder van Test-Aankoop.

De dalende trend werd ook in de twee eerste weken van mei verdergezet, al lag het prijsniveau van onder meer Colruyt, Collect&Go en de Carrefour Hypermarkten nog steeds 3 tot 4% boven dat van begin maart. 

Prijzen opnieuw duurder

Toch lijkt die positieve trend nu te keren. “Colruyt is momenteel 5,2% duurder dan begin maart. Bij Collect&Go gaat het, in diezelfde periode, om een stijging met 4,1% en bij Carrefour Hypermarkten om 3,7%”, vervolgt Simon November. Ook bij de Ahold Delhaize groep is winkelen opnieuw duurder geworden, al is die toename wel minder dan bij de andere ketens. Zo is winkelen bij Albert Heijn op dit moment 1,5% duurder dan begin maart en is de stijging bij Delhaize nog lager: +0,5%. 

Opvallend: de prijzen bij Match en Intermarché zijn, in tegenstelling tot andere supermarkten, zelfs net iets goedkoper dan begin maart.

Bij Colruyt reageren ze echter verbaasd op het nieuws. De keten benadrukt dat het steeds de laagste prijzen hanteert. “Vorige week is er nog een nieuwe imagocampagne gestart om onze klanten de laten herinneren dat ze in deze uitzonderlijke omstandigheden steeds op ons én op onze laagste prijs kunnen rekenen”, zegt woordvoerder Yana Morren. De keten pakt trouwens ook uit in zijn folder met kortingsbonnen van 3% om dat idee kracht bij te zetten. Dat geldt ook voor Carrefour dat opnieuw 1.000 producten goedkoper maakte. Al gebeurt dat volgens Test-Aankoop niet zomaar. “Het zijn net die supermarkten waar de prijzen het meest gestegen zijn tegenover begin maart, die nu – tijdelijke - kortingen aanbieden”, aldus Simon November. Het lijkt er dus op dat zij de prijsstijgingen proberen te compenseren.