Wat begon als een tijdelijk project dat midden in de Covid-crisis werd gelanceerd, is nu bijna winstgevend.

"Wat begon als een tijdelijk project is nu een volwaardig verkoopkanaal", vertelde Roy Verwig, hoofd e-commerce bij Wibra, maandag aan het Nederlandse Ecommercenews. "We registreren een gemiddelde groei van 10% per kwartaal. Als we dit tempo aanhouden, sluiten we het jaar af met een kleine winst. In ieder geval zal de webshop aan het eind van het jaar break-even draaien. Het zijn vooral de 'megaboxen' - partijen producten die in zeer grote hoeveelheden tegen gereduceerde prijzen worden verkocht - die online de meeste winst opleveren, mede dankzij lagere logistieke kosten. "In plaats van bijvoorbeeld 24 afzonderlijke pakken babydoekjes te verkopen, verkopen we nu de hele verzenddoos in één keer," legt de manager uit, voordat hij toevoegt dat online verkoop ook nieuwe mogelijkheden biedt voor Wibra. "Artikelen zoals haardrogers, koffers en stofzuigers nemen te veel ruimte in beslag in winkels, terwijl we die beperking niet hebben met het online kanaal." De keten is ook van plan om vanaf volgend jaar een aantal eigen producten te gaan verkopen op grote marktplaatsen zoals Bol.com en Amazon. Dit zou met name het geval moeten zijn voor de schoonmaakproducten van het merk Dasty, waarvoor Wibra de exclusieve rechten heeft in de Benelux, maar die regelmatig door derden te koop worden aangeboden op marktplaatsen. Roy Verwig besluit: "Meer mag ik er nog niet over zeggen, maar we zien ook in andere Europese markten volop online mogelijkheden voor ons businessmodel." Wibra heeft al sinds 2021 een Belgische versie van zijn webshop.