Fevia, Comeos en UBA (Unie van Belgische Adverteerders) vernieuwen de Belgian Pledge, een Belgisch initiatief waarbij 52 voedingsbedrijven, handelaars, restaurantketens en cateraars zich vrijwillig engageren om hun marketing naar kinderen jonger dan 12 jaar te beperken en aan strikte criteria te onderwerpen. 

Kinderen jonger dan 12 jaar zijn gevoeliger voor reclame en marketing, omdat ze er niet kritisch genoeg mee omgaan. Daarom lanceerden Fevia, Comeos en UBA in 2012 het vrijwillig initiatief de Belgian Pledge, waarbij 52 voedingsbedrijven (Coca-Cola, Jumbo, Lidl, Ikea, Danone, Lotus, Unilever…), handelaars, restaurantketens en cateraars zich vrijwillig engageren om hun marketing naar kinderen jonger dan 12 jaar te beperken en aan strikte criteria te onderwerpen. De engagementen gingen over reclame op tv, op scholen en op de website van de bedrijven, bedrijfsprofielen op sociale media zoals Facebook en Youtube, interactieve spelletjes en mobile en SMS marketing. Dit jaar komen er nieuwe strengere criteria bij.

Beperking van reclame via influencers

De Belgian Pledge laat enkel marketing en reclame toe naar kinderen jonger dan 12 jaar voor producten die voldoen aan specifieke voedingskundige criteria. Dit jaar komen er strengere regels voor ontbijtgranen, kaas, sauzen, soep, yoghurt, chips, pasta, nootjes en maaltijden voor kinderen. Zo moeten producenten en handelaars producten op de markt brengen met minder vetten, suikers of zout om nog in aanmerking te komen voor marketing naar jongeren. Online influencers mogen ook nog enkel producten aanprijzen die voldoen aan de strengere criteria, al zijn er twee voorwaarden. “Ten eerste moet de online influencer een vergoeding ontvangen van de onderneming, en ten tweede moet de onderneming controle hebben over de communicatie”, stelt de Belgian Pledge.

Klachtensysteem vanaf januari 2021

Vanaf januari 2021 wordt er ook een klachtensysteem getest (het wordt mogelijk om klachten in te dieneN via de website van de Belgian Pledge), als aanvulling op de monitoring die al in werking is. De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) zal hiervoor onafhankelijke experten aanstellen die de gegrondheid van de klachten zullen beoordelen. “Toen we in 2012 van start gingen met de Belgian Pledge was Facebook trending, nadien volgde Instagram en vandaag zitten jongeren massaal op TikTok”, vertelt Bart Buysse, CEO van Fevia. “Het social media gebruik van jongeren evolueert razendsnel en ook de Belgian Pledge evolueert mee. Onze zelfregulering speelt zo sneller op de bal dan wetgeving dat zou kunnen en zorgt in de praktijk voor een verantwoorde marketing naar jongeren toe.”