#4 Door de verplichte sluiting van de horeca, het telewerken, de kleine bubbels… steeg de besteding aan verse voeding in het tweede kwartaal van 2020 met 22% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Zo blijkt uit onderzoek van Vlam. Wij geven in deze mini-serie een overzicht van de verschillende categorieën. Dit keer is het de beurt aan vlees.

Het positieve corona-effect merken we ook bij vlees. De dalende trend van de voorbije jaren, die de laatste twee jaar al minder sterk was, is omgebogen in een stijging. De totale vleesaankopen (inclusief gevogelte en diepvriesvlees) stegen in de periode juli 2019 - juni 2020 met 5% ten opzichte van dezelfde periode het jaar voordien en bedragen nu 27,8 kg per capita. Het volumeaandeel van rood vlees ten opzichte van gevogelte, vis en vleesvervangers steeg ook in het tweede kwartaal van 2020, maar over de hele periode juli 2019-juni 2020 noteren we wel een daling ten voordele van gevogelte omdat kip sterker steeg dan vlees. Binnen de korf van vlees, vis en gevogelte stabiliseert het aandeel van vlees op 54%, dat van gevogelte op 30% en dat van vis-, week- en schaaldieren schommelt tussen de 14 en 15%. Vleesvervangers blijven bescheiden op 1% marktaandeel maar groeien wel. 

Vers rood vlees

Voor vers rood vlees kwam het thuisverbruik in het tweede kwartaal van 2020 uit op 4,9 kg per capita, terwijl dit in het tweede kwartaal van 2019 slechts 4,0 kg per capita was (+23%). Voor de totale periode juli 2019-juni 2020 gaat het om een stijging van 4% tot 17,4 kg per capita. Die groei in het tweede kwartaal van 2020 merken we bij de diverse vleessoorten: rundvlees +21%, kalfsvlees +17%, varkensvlees +21% en vleesmengelingen zelfs +30%. Dit resulteert voor de periode juli 2019 - juni 2020 ook in toenames voor rundvlees en vleesmengelingen. Voor kalfsvlees is er een stabilisatie en voor varkensvlees noteren we een daling door de minder sterke, andere kwartalen. In het tweede kwartaal deden vooral hard discount, de slager en de korte keten het beter. Over de volledige periode juli 2019 - juni 2020 is hard discount de sterkste groeier: van 14,9% volumeaandeel naar 17,0%.

Gevogelte, konijn en wild

De aankopen voor thuisverbruik van vers gevogelte en wild steeg van 8,4 naar 9 kg per capita. Voor wild bedroeg de groei 10% en voor kip 7%. Het gevogelteverbruik is het hoogst in Vlaanderen en bij jonge alleenstaanden en gezinnen met kinderen. 

Het thuisverbruik van kip bedroeg de voorbije periode 8,45 kg per capita. Binnen kip blijft het belang van ‘kip in stukken’ (verwerkte kip) verder stijgen ten koste van braadkip en diepvrieskip. In de categorie ‘kip in stukken’ groeien de kipfilets (natuur en gemarineerd). Het aandeel van bio daalt, na een piekje in 2018, naar 1,4% volumeaandeel. DIS 1 blijft voor kip het belangrijkste aankoopkanaal met een volumeaandeel van 37%, maar hard discount wint als enigste kanaal terrein en heeft 32% van het marktvolume in handen. De slager houdt stand met 9% volumeaandeel. 

Het thuisverbruik van konijn stabiliseerde op 0,19 kg per capita en op een aankoopfrequentie van 1,9 keer per jaar. De konijnbestedingen stegen wel met 5%. Bij 65-plussers koopt één op vier huishoudens dit product. Bij de <30-jarigen is dit slechts 4%. DIS 1 blijft voor konijn veruit het belangrijkste aankoopkanaal met een volumeaandeel van 42%. De slager verliest hier terrein aan de buurtsupermarkt en de hard discount.

Brood

Benieuwd naar het vorige artikel uit onze mini-serie?

Klik hier!
Brood

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de november-december editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine