#3 Door de coronamaatregelen lag de besteding van verse voeding in het tweede kwartaal van 2020 maar liefst 22% hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat geldt ook voor de periode juli 2019 tot juni 2020 (+6,6%), zo blijkt uit onderzoek van Vlam. Ontdek nog meer weetjes van Vlam over verse voeding in onze mini-serie. Nu is het de beurt aan DIS 1: de marktleider in alle verscategorieën behalve brood.

DIS 1 blijft in alle verscategorieën, behalve voor brood, de absolute marktleider. Het marktaandeel varieert van 28% voor brood, waar de zelfstandige bakkers (speciaalzaak) marktleider zijn, tot 50% voor eieren en zuivel. Ook voor groenten en fruit scoort dit kanaal boven het gemiddelde met een marktaandeel van respectievelijk 46 en 47%. De categorieën vlees (38%) en vleeswaren (39%) zijn relatief ondervertegenwoordigd in DIS 1. 

Bij hard discount valt vooral het lage marktaandeel van de dierlijke producten (vers vlees, gevogelte, wild, vis, week- en schaaldieren) op. Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat het aandeel van Renmans meegerekend wordt bij de speciaalzaak en niet onder hard discount valt. Vers vlees, gevogelte en wild is een categorie waar de speciaalzaken (slagers) sterk staan met een aandeel van 21%. De zelfstandige slager houdt hiermee goed stand binnen het retaillandschap. 

Het distributiekanaal ‘openbare markt’ is relatief belangrijk voor fruit en voor vis, week- en schaaldieren. De buurtsupermarkt is bij alle categorieën min of meer gelijkwaardig vertegenwoordigd.

Vermeldenswaard is ook het relatief hoge aandeel (9%) van het kanaal ‘overige’ voor verse aardappelen. Hieronder valt voornamelijk de rechtstreekse verkoop op de hoeve.

Hard discount

Benieuwd naar het vorige artikel uit onze mini-serie?

Klik hier!
Hard discount

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de oktober editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine