Met meer dan zes decennia ervaring is Vadigran een gevestigde waarde in zaadmengsels, diervoeding en toebehoren. Toch rust het bedrijf nog lang niet op zijn lauweren. Vadigran zet alle zeilen bij met een nieuwe strategie waarvan mens, dier en planeet de vruchten plukken.

Voortrekker en voorbeeld

Sinds de oprichting in 1955 is Vadigran flink geëvolueerd, maar het familiale karakter is gebleven. CEO Samuel Van Lathem en zijn zus en hr-verantwoordelijke Yana hebben ambitieuze groene plannen. “We willen de sector transformeren”, vertelt Samuel. “Dat doen we door zélf een voortrekkersrol op te nemen. Ons bedrijf is al CO2-neutraal. We produceren onze eigen groene stroom. We elektrificeren ons wagenpark. En we dragen zorg voor onze 130 medewerkers. Rentabiliteit is maar een deel van het verhaal. We streven een groter goed na. Een visie die ons verbindt, betrokkenheid creëert en rendeert voor mens, milieu en dier.” 

YANA – geluk voor dier, baasje en planeet

De missie van Vadigran gaat verder dan de eigen operaties verduurzamen. Het bedrijf wil stapsgewijs al zijn productcategorieën aanpakken. Dat doet het via drie merken. In het merk YANA (for pet and planet) staat de groene gedachte nu al centraal. Het assortiment omvat vandaag voeding voor konijnen, knaagdieren en vogels en daar komt in de komende maanden ook kattenbakvulling bij. Het is de bedoeling om alle consumables aan te pakken onder dit merk (dat is de missie van Vadigran). “We geloven dat mensen die van dieren houden, ook van de natuur houden. Als we nieuwe YANA-producten op de markt brengen, berekenen we de CO2-uitstoot. Is die te hoog? Dan zoeken we alternatieve grondstoffen. En wat rest, compenseren we met projecten die CO2 uit de lucht halen.”

De graanlijn is niet toevallig als eerste aan de beurt: het is de categorie waarmee het Vadigran-verhaal is begonnen. Naast minder of recycleerbare verpakkingen en een zo lokaal mogelijke sourcing, pakt Vadigran de categorie bij de bron aan. “We ondersteunen boeren om hun landbouw regeneratief te maken. Zo willen we de impact van de landbouw op de bodem terugdringen, natuurlijke processen herstellen en de biodiversiteit versterken.” 

YANA

Continu leren en evolueren

YANA is geen einddoel, maar een leerproces om een product van grondstof tot levenseinde te optimaliseren. De lessen uit de levenscyclusanalyse van producten, zullen strategisch worden ingezet om het hele portfolio, inclusief accessoires, duurzaam te maken. “Duurzaam betekent dat een product lang moet meegaan. Dat vereist verantwoorde materialen en een functioneel ontwerp waarvan de onderdelen makkelijk uit elkaar gehaald kunnen worden voor recyclage. Het ultieme doel is een circulaire levensloop.”

FANTAIL - functioneel mooi en duurzaam 

De groene insteek van Vadigran doet trouwens geen afbreuk aan het design: het oog wil ook wat. Het productassortiment zal een fraai en functioneel ontwerp verzoenen met verantwoorde grondstoffen. Alle accessoires voor honden en katten worden ontwikkeld onder het merk Fantail. Functionaliteit, design en duurzaamheid staan hier centraal.

Emma’s Garden – blije vogels en mensen

Een derde merk met een kloppend hart voor de natuur: Emma's Garden. “We hebben Emma's Garden speciaal ontwikkeld voor het wilde leven in de tuin. Door kleine ingrepen, leeft je tuin het hele jaar door zodat er altijd iets te beleven valt. Je gaat vanzelf meer tijd doorbrengen in je buitenruimte, wat een positief effect heeft op lichaam en geest. Deze kleine ingrepen kunnen een groots effect hebben en zo wilt Vadigran via Emma het grootste natuurpark creëren in Europa.” 

Emma’s Garden brengt ook voederzuilen, -huisjes en -houders op de markt waar je instant vrolijk van wordt. 

Ook retailers en speciaalzaken worden vrolijk van Vadigrans duurzame missie en merken. Ze kunnen er bewuste consumenten mee voor zich winnen, en zo hun steentje bijdragen tot een betere wereld.

Vindt u duurzaamheid ook belangrijk in uw pet afdeling?

Contacteer dan Wanda Gordts  via wanda@vadigran.be of +32 67 23 05 82.