Supermarkten blijven duurder dan ze voor de corona-crisis waren. Dat zegt Test-Aankoop, dat supermarkten oproept de prijzen terug tot het oorspronkelijke niveau te verlegen om mensen in een moeilijke financiële situatie te ontzien.

Toen de Nationale Veiligheidsraad op 19 maart aankondigde dat promoties in supermarkten verboden waren om te vermijden dat er zou gehamsterd worden, gingen de prijzen voor een gemiddelde winkelmand stevig de hoogte in. Bij sommige supermarkten ging het om een verschil van 6,6%. Omdat er protest kwam tegen de hogere prijzen, kondigde minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle een terugkeer van promoties aan. Alleen blijkt die ingreep niet geleid te hebben tot een terugkeer naar het prijsniveau van voor de crisis. Er waren wel dalingen, maar die bleven beperkt.

“We constateerden dat de prijzen bij Colruyt en Collect & Go met ongeveer 1 % daalden, terwijl de prijzen bij Carrefour en Delhaize stabiel bleven. In vergelijking met 1 maart, ruim voor de lockdown, is de evolutie de volgende:  5,5 % prijsstijging bij Colruyt, 3,9 % bij Collect & Go, 5,1 % bij Carrefour en een kleine 1% bij Delhaize. “We moeten vaststellen dat de terugkeer van de promoties voorlopig slechts een beperkt effect heeft op de afrekening van de winkelkar. Dit geldt vooral voor de drie grote ketens die samen ongeveer 75 % van de markt in handen hebben, zegt Test Aankoop.  De verbruikersorganisatie roept de supermarktketens op om snel terug te keren naar de prijssituatie van voor de crisis om de financiële lasten van de talrijke consumenten die getroffen zijn door deze crisis, te verlichten. Daarbij komt dat consumenten vaak geen andere keuze hebben dan een merkproduct te kopen omdat huismerken niet beschikbaar zijn, aldus Test-Aankoop.