U verwacht een pakje, blijft daar speciaal een hele dag voor thuis, maar er belt niemand aan. En toch vindt u op het einde van de dag een brief in de postbus met de melding dat er een pakjesbezorger is langsgeweest, maar dat niemand thuis was. Klinkt die situatie u bekend in de oren? U bent zeker niet de enige.

"Het is een groeiend probleem",  vertelt de woordvoerder van de ombudsman van pakjesbezorgers tijdens een interview op Radio 2. Er duiken dan ook steeds meer klachten op over leveranciers die niet aangebeld hebben of die al vertrokken waren nog voor de klant de tijd had om de deur te openen. Daarom besluit de ombudsman van pakjesbezorgers om maatregelen te nemen voor elk postbedrijf apart.

Hoe proberen pakjesbedrijven het probleem weg te werken?

Om het probleem van onbezorgde pakjes tegen te gaan, hanteren pakjesbedrijven verschillende strategieën. Bij UPS hebben de pakjesbezorgers er alle baat bij dat ze pakjes correct afleveren, omdat ze zich anders mogen komen verantwoorden. Bovendien is het alleen maar nadelig voor de pakjesbezorger, omdat die de dag nadien gewoon een extra pakje moet bezorgen, zo vertelt het bedrijf aan De Standaard. Bij bpost focussen ze vooral op een goede verloning en vele sociale voordelen voor de leveranciers. “De pakjesbezorgers en postbodes krijgen gewoon een goed loon, met heel wat extralegale voordelen, dat is hun incentive”, vertelt Barbara Van Speybroeck, woordvoerster bij bpost, aan De Standaard. “Als er klachten komen, gaan we dat onderzoeken en indien nodig die werknemer begeleiden. Wij werken er elke dag aan om onze service nog te verbeteren. Per dag leveren wij zo’n 190.000 pakjes en daarvan kan 14 procent niet op de eerste keer afgeleverd worden. Als mensen de indruk hebben dat pakjes nooit op de eerste keer afgeleverd worden, dan is dat maar een indruk”, aldus de woordvoerder van bpost aan De Standaard. Bij PostNL belonen ze de pakjesbezorgers dan weer met een financiële bonus als ze pakjes goed afleveren, meldt de krant.

De ombudsman benadrukt dat klanten die beroep willen doen op de ombudsdienst, eerst contact moeten opnemen met het pakjesbedrijf om zo tot een oplossing te komen. Indien dat niet het geval is, komt de ombudsdienst tussen beide.