De leverancier van merchandisingoplossingen HL Display zet het semi-automatisch spiegelsysteem Facer in de kijker om onder meer flessen wijn of (stapelbare) blikjes frisdrank in supermarkten vlotter te kunnen spiegelen. Facer zorgt voor een tijdsbesparing van 40 à 45 procent en een besparing op de personeelskost. 

Door de hoge inflatie, personeelskosten en het moeilijk vinden van arbeidskrachten staan de marges van supermarkten onder druk. De lage winsten zorgen ervoor dat retailers nieuwe manieren verkennen om hun winkels efficiënter te beheren om hun winstgevendheid te verhogen. Door de hoge arbeidskosten is het verminderen en vereenvoudigen van repetitieve taken – zoals het vullen en spiegelen van schappen - voor veel winkels een prioriteit geworden, zonder dat de verkoopkrachtige presentaties er op moeten inboeten. Het laatste wat retailers willen is een winkel die een uitverkochte indruk geeft. Consumenten zijn immers op zoek naar een aantrekkelijke winkelomgeving. 

Uitdaging 

De wijn- en frisdrankenafdeling is een belangrijke trekker voor de supermarkt. Zeker de wijnafdeling, die vaak in volume toeneemt, zorgt wel voor een uitdaging qua onderhoud. De schappen zitten vaak dicht op elkaar om zo veel mogelijk ruimte in winkels te creëren. “Het gangpad van deze afdeling is voor rekkenvullers vaak een uitdaging om netjes te onderhouden”, zegt Romke de Jong, Commercieel Directeur van HL Display voor de Benelux. “Voor hen is het niet altijd evident om met hun armen in de schappen te duiken om de flessen naar voren te zetten en te spiegelen.”

Breedte aanpassen

HL Display heeft een semi-automatische oplossing ontwikkeld, namelijk de Facer. Het systeem wordt op het schap van de afdeling geïnstalleerd. “Het product heeft een rail langs de voorzijde waarmee de rekkenvuller het product vlot naar voren kan trekken, zodat het netjes gespiegeld wordt”, zegt Romke de Jong. “De rail kan je precies passend maken – en bijvoorbeeld in de breedte uitrekken - zodat elke fles of blikje erin past. Zelfs bij het vullen van het rek geeft het een tijdwinst. Je kan er ook communicatie naar de klant – bijvoorbeeld de herkomst van het product - aan toevoegen.” 

Aankoopproces 

Volgens HL Display is het cruciaal voor het aankoopproces dat de producten goed gespiegeld zijn. “De echte beslissing van de consument om een product aan te kopen, wordt voor het schap genomen”, zegt Romke de Jong. “Het gaat om maar liefst 75 procent. Een goed gespiegeld schap verkoopt sneller. Een fles wijn of een blikje dat vooraan en mooi in het zicht staat, wordt sneller gekocht. Als een fles of blikje helemaal achter in het schap staat, wordt het door de consument vaak niet gezien.” 

Minder derving 

 Rekkenvullers hoeven dankzij de Facer niet meer met hun armen in de schappen te duiken om de flessen naar voren te zetten. “Het risico dat flessen worden omgestoten wordt verminderd”, zegt de Jong. “Ook de consument moet met zijn handen niet meer in het schap duiken en zo wordt het risico verminderd dat ze een fles per ongeluk omduwen. Het risico van een goed gespiegeld schap is kleiner dat er iets uit het schap valt. Er is minder derving. Een fles die vooraan staat, kan sneller en veiliger genomen worden.”

Lange levensduur 

Deze semi-automatische oplossing kan naast wijnflessen ook voor andere producten worden ingezet, zoals bierflesjes, potten en stapelbare producten. De oplossing kan door de supermarkt vlot geïnstalleerd worden. Het systeem heeft een lange levensduur, vergt geen onderhoud en is onzichtbaar voor de klant. Het product wordt wereldwijd gebruikt zoals in omliggende landen als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. Behalve bij Delhaize wordt het in België nog niet vaak gebruikt. Een reden is volgens HL Display maar moeilijk te vinden. HL Display heeft naast semi-automatische systemen ook automatisch spiegelende systemen met ingebouwde motor voor producten die minder kwetsbaar zijn, zoals onder meer voor vleeswaren en kaas. HL Display is gevestigd in Breda en is vanuit België vlot bereikbaar.

HL Display
©

HL Display

HL Display

Netherlands:

+31 164 66 26 60

info.nl@hl-display.com

Emmastraat 2C

4811 AG Breda

 

Belgium:

+32 3 457 88 77

info.be@hl-display.com