Shelvin, een app die 23 september het licht zag, helpt om de verspreiding van nieuwe producten bij franchisewinkels te bevorderen. Gondola sprak met medeoprichter Christophe Mangez, die ons vertelde over het concept en de werking van de app.

Over het algemeen duurt het verschillende maanden voor een nieuw product zijn intrede doet in een winkel. Een lang en moeizaam proces voor leveranciers die maar een ding willen: hun producten zo snel mogelijk in de rekken zien liggen. Dankzij de app Shelvin is die wachttijd fors verminderd, want voortaan liggen nieuwe producten in minder dan 2 weken in de winkels. Christophe Mangez, die al verschillende jaren ervaring heeft in de consumptiesector, en Guillaume Vankerbergen, gespecialiseerd in ICT, lanceerden de start-up 6 maanden geleden. 

“We hebben een app ontwikkeld die maandagochtend een lijst met nieuwe producten naar de winkels stuurt. Die lijst blijft twee weken online, tot de zondag van de tweede week”, vertelt Christophe Mangez, medeoprichter van Shelvin. Winkels hebben dus twee weken de tijd om het product te bestellen bij hun aankoopcentrale. Dat doen ze simpelweg door de barcode van het product te scannen, het twee dagen later te ontvangen en het vervolgens in de winkelrekken te plaatsen. Als ze het product binnen de twee weken in de rekken plaatsen en een foto ervan indienen bij de app, krijgen ze het bedrag dat rechts bovenaan aangegeven staat in de app uitbetaald. Franchisenemers betalen als ze producten snel aan hun gamma toevoegen? Een originele manier om winkels sneller te laten bestellen. “Op de app plaatsen we enkel de nieuwe producten van leveranciers waar we een akkoord mee hebben. Al beweren we zeker niet dat we alle nieuwe producten die momenteel op de markt zijn aanbieden”, vervolgt onze gesprekspartner.

Onderzoek

Christophe Mangez werkte ook al bij zijn vorige werkgever aan hetzelfde onderwerp. “Bij Mars heb ik geprobeerd om met interne tools een manier te vinden om nieuwe producten sneller in de rekken te laten verschijnen. Mars stond daar voor open, dus hebben we verschillende opties getest. Maar we hebben geen oplossing gevonden, want vaak duurde het nog 3 à 4 maanden.”

Op basis van dit onderzoek bracht Christophe Mangez de barrières in kaart die een snelle verspreiding in de weg staan. Vaststellingen die hem ertoe aanzetten om zijn app te lanceren, die bovendien ook extra info geeft over de beschikbare producten. Zo wordt onder meer de naam, een foto, een beschrijving, een referentie, een barcode enzovoort vermeld. Een poging om zo volledig mogelijk te zijn om aan de vraag te voldoen. “De winkels lieten ons weten dat ze geen nieuwe producten geïntroduceerd hebben vooral omdat de informatie die ze kregen niet altijd toegankelijk was. Ze moeten zoeken in hun systeem en soms is de informatie gewoon niet duidelijk”, legt Christophe Mangez uit. Tijdens onze tests hebben we gratis dozen laten bezorgen bij de winkels. We hebben gemerkt dat ondanks het feit dat winkels bepaalde producten gratis kregen die ze eigenlijk niet besteld hadden, ze ze daarom niet per se toevoegen in de rayon”, voegt hij er nog aan toe, al kan hij geen uitleg geven aan dat fenomeen.

Exclusieve samenwerking

Momenteel is de applicatie enkel aanwezig bij Carrefour Market. “Dat is een keuze die we gemaakt hebben. We willen eerst van start gaan op een plek, het goed doen en vervolgens uitbreiden”, getuigt Christophe Mangez, terwijl hij er nog aan toevoegt dat de app vanaf januari beschikbaar zal zijn bij Carrefour Express en dat ze volop bezig zijn met andere samenwerkingen die binnenkort van start gaan. Een succesvolle lancering, zo blijkt uit de cijfers: “Bij Carrefour Market zijn er 319 franchisewinkels. In 8 weken hebben we de grens van 200 gebruikers overschreden, wat een zeer goed resultaat is aangezien we nog maar net gestart zijn.”

Producten verplicht 3 maanden bijhouden

Tot slot valt er voor de leveranciers, naast het feit dat hun nieuwe product snel in de rekken ligt, nog een voordeel te halen: ze weten dankzij de app immers gemakkelijk naar welke winkels ze vertegenwoordigers moeten sturen. “Op het einde van de tweede week, sturen we een rapport naar de leverancier dat toont welke winkels het product hebben en welke niet. Dankzij dat rapport kunnen leveranciers hun vertegenwoordigers sturen naar winkels waar ze de meeste impact kunnen hebben. We willen met andere woorden de verspreiding versnellen en complementair zijn aan de vertegenwoordigers”, verklaart Christophe Mangez. Toch is er wel een belangrijk detail: zo moeten winkels die de producten opnemen in hun gamma, het product voor minstens 3 maanden in de rekken laten. “Eens de winkeliers besloten hebben om het product te introduceren en het drie maanden te houden, is het vaak de gewoonte dat ze het product ook daarna nog houden”, besluit de medeoprichter.