Het Waalse shoppingcenter Rive Gauche werd voor 300 miljoen euro verkocht aan het Amerikaanse CBRE Global Investors. Volgens Group Hugo Ceusters-SCMS en Devimo Consult is dat te danken aan de goede resultaten die het bedrijf het afgelopen jaar behaalde. Zo is Rive Gauche uitgegroeid tot het tweede drukst bezochte winkelcentrum van België.

De Amerikaanse vastgoedspeler CBRE Global Investors heeft zopas Rive Gauche, een belangrijk winkelcentrum in de Belgische stad Charleroi, gekocht voor ruim 300 miljoen euro van de Antwerpse ontwikkelaar Iret Development. Dat deed het bedrijf namens het European Shopping Centre Fund II (ESCF II) en Global Alpha in het kader van een 50/50 joint venture. En daar hebben de goede resultaten van het winkelcentrum alles mee te maken, klinkt het. "Het pand beantwoordt perfect aan de criteria van het Fund, dat vooral belangstelt in winkelcentra met een inkomstengroeipotentieel, en het is tevens de laatste aanwinst van het Fund. CBRE Global Investors zal het goed blijven beheren met het oog op een verdere verbetering van de huurdersmix en het boeken van resultaten die stroken met het ondernemingsplan", legt de Amerikaanse vastgoedgroep CBRE Global Investors uit.

Dat het nieuwe winkelcentrum uit Charleroi het erg goed doet, blijkt uit de bezoekerscijfers. Met maar liefst 646.362 bezoekers gemiddeld per maand, moet het enkel Wijnegem Shopping Center laten voorgaan, dat met 666.481 bezoekers per maand het drukst bezochte winkelcentrum van België is. Daarnaast werd het Waalse shoppingcenter op Mipim, de grootste internationale beurs voor vastgoed in Cannes, ook genomineerd als “Best Shopping Center” van Europa,  een teken dat ze het zeker niet slecht doen. “Rive Gauche kan terugblikken op een fantastisch eerste jaar en dat hebben ze in de eerste plaats te danken aan manager Thomas Cornil, marketing manager Anne-Sophie Gerard, facility manager Jean-Marie Verpoorten, Frederik Mortelmans en Dominique Desmeytere. Zij hebben ervoor gezorgd dat zij zich konden onderscheiden van de rest. Het lokale Devimo-managementteam zal de komende maanden verder beroep kunnen doen op de ervaring van Group Hugo Ceusters-SCMS, die zowel wat commercialisatie als marketing de voorbije jaren een pak kennis op deden bij het beheer van Wijnegem Shopping Center”, aldus Ingrid Ceusters, CEO Group Hugo Ceusters-SCMS.

Exact één jaar geleden nam Group Hugo Ceusters-SCMS Devimo Consult over, een dochteronderneming van AG Real Estate. Het doel van de overname was om de expertise uit te breiden en zowel in Franstalig België als internationaal verder te groeien. Beide vastgoedspelers zien in Rive Gauche dan ook "het beste voorbeeld van tot welke sterke resultaten de synergie geleid heeft".

Het shoppingcenter in het hart van Wallonië telt drie verdiepingen, heeft een totale winkeloppervlakte van 38.000 m² en herbergt ruim 80 winkels (Primark, Zara, O’Tacos, Hema,...), een viersterrenhotel, een vijftigtal woningen, een kantoorgebouw en een jeugdherberg.