Normec Foodcare, een specialist in het adviseren van bedrijven op het gebied van voedselveiligheid, productkwaliteit en smaak, merkt twee grote veranderingen op binnen de retailmarkt. Enerzijds de strijd tegen voedselverspilling, anderzijds de steeds strengere eisen op het gebied van prijs en voedselveiligheid. 

De opkomst van nieuwe consumptietrends zoals biologische en lokale voeding heeft ertoe geleid dat veel Belgische retailers steeds meer belang hechten aan hun verse producten. Dat heeft geleid tot enkele veranderingen binnen de sector, zo bevestigt ook Normec Foodcare, een adviesbureau dat is ontstaan uit een samenwerking tussen laboratoria, accountantbedrijven, inspectie- en opleidingsorganisaties in de retail en dat zowel in België als in Nederland actief is. "Tot onze klanten behoren verschillende retailspelers, hun leveranciers (grote en kleine producenten) alsook supermarktketens", legt Frédérique Henderickx, business unit director van de dochteronderneming Normec Quality Assurance Belgium, uit. "Aangezien wij ook werken voor leveranciers, hebben wij gemerkt dat de retail de laatste jaren steeds veeleisender is geworden op het gebied van prijs en voedselveiligheid.” Het goede nieuws is dat de voedselveiligheid niet erg te lijden heeft gehad onder de gezondheidscrisis, aldus het bedrijf, dat verschillende diensten aan de sector aanbiedt (interne audits, ondersteuning van kwaliteitssystemen, labelcontrole, enzovoort). "Alleen het continu vinden van gekwalificeerd personeel, met voldoende kennis, voor bepaalde taken was soms een uitdaging, vooral omdat ze vaak in quarantaine of ziekteverlof zaten.”

Opwaardering van afval en overschotten

Naast het groeiend aantal duurzaamheidsbeloften van retailers is ook voedselverspilling een belangrijk topic geworden. Volgens berekeningen die vorig jaar zijn gemaakt door Too Good To Go,  gooit elke Belg gemiddeld 345 kilo voedsel per jaar weg, goed voor bijna 4 miljoen ton per jaar. Daarmee is België de op één na slechtste leerling van de klas in Europa. Volgens Frédérique Henderickx bestaat de grootste uitdaging erin om de verspilling zoveel mogelijk te beperken en tegelijk de kosten aanvaardbaar te houden. "Daarom proberen fabrikanten nu meer en meer hun afval of productieoverschotten op te waarderen.” Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van voer voor huisdieren of vee Adof zelfs doorverkoop als compost voor de productie van biogas, concludeert de business unit director.

In aanloop naar het Verscongres op 28 april publiceert Gondola acht weken lang artikelen rond verse voeding en innovatie. 

Verscongres

Wilt u meer weten over verse voeding? Schrijf u dan snel in voor het Verscongres van Gondola Academy op 28 april! 

Klik hier!
Verscongres